Nie jest nowością, że lubimy odwoływać się do podziałów zaczerpniętych z innych branży. Do świata biznesu został przeniesiony opracowany przez Carla Junga podział na dwanaście archetypów człowieka. Teraz dotyczy on także 12 typów osobowości marki, o których wspominaliśmy we wcześniejszym artykule „Jaką osobowość ma Twoja marka?”

W przypadku strony wizualnej marki, czyli jej identyfikacji wizualnej, możemy spotkać się z klasyfikacją zaczerpniętą prosto ze świata mody i natury - podziałem na 4 pory roku. Poniżej przedstawiamy charakterystykę każdego sezonu.

Wiosna

text design-seeds

Wiosna to okres budzącego się życia. Delikatne światło, świeża zieleń, pastelowe pąki kwiatów, optymizm, energia i spontaniczność.

Kolory wiosny są jasne i ciepłe, przeważają w nich pełne życia pastele. Odcienie żółtego, jasne róże, limonkowe zielenie.

Projekty graficzne wiosny są wesołe, dynamiczne i pełne wzorów. Fonty są płynne, energiczne, bez ostrych kątów. Sprawiają wrażenie jakby były w ruchu.

Branże, do których pasuje wiosenna stylizacja to agencje kreatywne, designerzy oraz wszelkie sektory związane z dziećmi - przedszkola, zabawki, kosmetyki dziecięce.

Lato

text design-seeds

Lato jest bardziej dojrzałe od wiosny. Brak w nim miejsca na wiosenną swawolę. Jest spokojne i szykowne. Kojarzone jest z dobrą organizacją, produktywnością i dokładnością.

Kolory lata są delikatne, chłodne i przygaszone. To pastele z szarościami, na które nie było miejsca w wiosennej palecie.

Fonty są delikatne i eleganckie. Znajdziemy w nich szeryfowe kroje pisma. W projektach graficznych spotkamy się ze stylizacjami vintage i akwarelowymi rysunkami.

Branże i przedsiębiorcy, którzy wybierają letnią elegancję posiadają zazwyczaj romantyczną stronę, np. fotografowie ślubni, organizatorzy wesel, projektanci biżuterii.

Jesień

text design-seeds

Jesień to czas produktywności, ale też spokoju. Kojarzona jest z dojrzałością, obfitością i urodzajem. Wzmaga poczucie zaufania, tradycji i rodzinnego ciepła.

Kolorami jesieni są kolory ziemi - te intensywne i te przygaszone, ale zawsze ciepłe. Brązy, głębokie żółcie, pomarańcze. Wyobraź sobie dojrzałe owoce, soczyste czerwone jabłka, dynie w porannej mgle lub purpurowe śliwki.

Fonty nie są tak lekkie i delikatne jak te z poprzednich sezonów. Delikatność odeszła na rzecz masywnych krojów pisma, ale brak w nich przesadnej oficjalności. Projekty graficzne odnoszą się do naturalności, są minimalistyczne, ale z nutą delikatności.

Branże, które wybierają jesienną wizualizację są powiązane z naturą i tradycją m.in. muzea, organiczne kosmetyki.

Zima

text design-seeds

Zima jest stanowcza i chłodna. Kojarzy się z siłą, luksusem i elegancją. Zimowa osobowość twardo stąpa po ziemi, jest pełna ambicji, skupiona i praktyczna.

Kolory z zimowej palety są chłodne, niezależnie czy to czerwienie, granaty lub zielenie. Zima to jedyny sezon, w którym występuje czerń i biel, zręcznie zestawiane z metalicznymi kolorami, srebrem i złotem.

Projekty graficzne obfitują w geometryzację i porządek. Kształty są wyraźnie zaznaczone, mocne i kanciaste. Wśród fontów króluje minimalizm i wytworność.

Branże, które upodobały sobie zimową stylizację oferują zazwyczaj produkty i usługi z górnej półki - luksusowe auta, zegarki, biżuterię, nowe technologie, usługi finansowe.

Podsumowanie

Pamiętaj, że podstawą do wykreowania identyfikacji wizualnej jest osobowość marki. Strona wizualna marki powinna być zgodna z jej przesłaniem firmy i wartościami, za którymi stoi. Najpierw określ jakie wartości będzie reprezentowała Twoja marka, a potem zastanów się nad identyfikacją wizualną - kolorystyką, fontami, logo i stylem. O wiele łatwiej wykreować odpowiedni nastrój wokół firmy wiedząc, czego się od niej oczekuje.