Harmonia barw - jak łączyć kolory w projektowaniu graficznym?
Kluczowym elementem każdego projektu graficznego jest kolor. Wybór odpowiedniej kolorystyki decyduje w kilka sekund o tym, jak będzie postrzegana firma i reklamowany przez nią produkt. To na kolorach skupia się pierwsza uwaga widza. Źle dopasowane potrafią zepsuć opinię o usłudze czy produkcie nawet najlepszej jakości. Za to atrakcyjnie dobrane kolory mogą przyciągnąć uwagę najbardziej wybrednych klientów.
KOŁO BARW
Występują różne sposoby dobierania palet kolorystycznych. Poniżej przedstawiamy zasady najpopularniejszych z nich.
UKŁADY KOLORÓW
MONOCHROMATYCZNE
Monochromatyczne - różne odcienie, nasycenia i jasności tego samego koloru. Czasami najlepsze rozwiązanie - trudno popełnić błąd w dobieraniu kolorów według schematu bazującego na jednym kolorze.
ANALOGICZNE
Analogiczne / Sąsiadujące - kolory i ich odcienie występujące obok siebie na kole barw. Szerszy zakres kolorów niż w przypadku schematu monochromatycznego, ale przy odpowiednim doborze, tworzą wciąż harmonijne, ale bardziej przyciągające wzrok układy.
KOMPLEMENTARNE
Komplementarne / Dopełniające - wybrany kolor i jego dokładne przeciwieństwo na kole barw. Nie do końca wprawny wybór może wywołać zbyt duży kontrast i nieprzyjemne dla oka wrażenie. Z drugiej strony, manipulując wyłącznie nasyceniem i jasnością dwóch barw, można uzyskać bardzo atrakcyjne zestawienie.
ROZDZIELONE-KOMPLEMENTARNE
Rozdzielone-komplementarne - trochę Subtelniejsza wersja ostrego zróżnicowania kolorów schematu komplementarnego. Składa się z 3 kolorów. Wybieramy kolor główny, a następnie dobieramy dwa kolory sąsiadujące z kolorem dopełniającym koloru głównego. Oba kolory znajdują w równej od siebie odległości.
TRIADA
Triada - 3 kolory równo oddalone od siebie na kole barw. Aby uzyskać harmonijne połączenie, należy wybrać jeden kolor dominujący, a dwa pozostałe stosować jako elementy kolorystyczne dopełniające projekt.
TETRADA
Tetrada - 4 kolory, składają się z dwóch par kolorów komplementarnych, dowolnie ze sobą połączonych. Podobnie jak w triadzie, najlepiej wybrać jeden kolor dominujący. Wykorzystując tetradę w projekcie należy zwrócić uwagę na balans między ciepłymi i zimnymi kolorami.
Programy do tworzenia schematów kolorystycznych
Na szczęście nie musimy układów kolorów wybierać ręcznie. Istnieją programy, które pomogą nam stworzyć spójną paletę kolorystyczną na bazie różnych schematów. Programy te posiadają też dodatkowe funkcje, które pomogą nam w poszukiwaniu idealnie dobranej kolorystyki. Poniżej przedstawiamy kilka wybranych propozycji.
Pozwala nam tworzyć i zapisywać własne palety koloru. Jeśli brak nam inspiracji, w zakładce Eksploruj możemy przeglądać gotowe układy kolorystyczne stworzone przez innych użytkowników. Możemy też stworzyć paletę barw bazując na przesłanym przez siebie obrazie. Wystarczy wgrać zdjęcie i pobrać z niego próbki kolorów.
Skarbnica estetycznych wrażeń. Znajdziemy tu palety kolorów stworzone na podstawie pięknych zdjęć. Możemy przeszukać Atlas Kolorów na każdą porę roku lub wyszukać paletę dobraną pod wybrany przez siebie kolor.
Intuicyjny interfejs pozwala łatwo zmieniać pojedyncze kolory jak i całą paletę kolorystyczną. Możemy też włączyć podgląd, i zobaczyć w jaki sposób widzą kolory osoby z różnymi wadami wzroku. Tutaj także możemy wgrać własne zdjęcie i stworzyć na jego podstawie nowy układ.
Teoria kolorów to złożony temat, który wymaga głębszego zrozumienia. Mamy nadzieję, że przedstawione podstawy będą dobrym początkiem do dalszych twórczych poszukiwań. W końcu zastosowanie teorii w praktyce zależy już tylko od nas.
Harmonia barw - jak łączyć kolory w projektowaniu graficznym?
Harmonia barw - jak łączyć kolory w projektowaniu graficznym?
Kluczowym elementem każdego projektu graficznego jest kolor. Wybór odpowiedniej kolorystyki decyduje w kilka sekund o tym, jak będzie postrzegana firma i reklamowany przez nią produkt. To na kolorach skupia się pierwsza uwaga widza. Źle dopasowane potrafią zepsuć opinię o usłudze czy produkcie nawet najlepszej jakości. Za to atrakcyjnie dobrane kolory mogą przyciągnąć uwagę najbardziej wybrednych klientów.
KOŁO BARW
Występują różne sposoby dobierania palet kolorystycznych. Poniżej przedstawiamy zasady najpopularniejszych z nich.
UKŁADY KOLORÓW
MONOCHROMATYCZNE
Monochromatyczne - różne odcienie, nasycenia i jasności tego samego koloru. Czasami najlepsze rozwiązanie - trudno popełnić błąd w dobieraniu kolorów według schematu bazującego na jednym kolorze.
ANALOGICZNE
Analogiczne / Sąsiadujące - kolory i ich odcienie występujące obok siebie na kole barw. Szerszy zakres kolorów niż w przypadku schematu monochromatycznego, ale przy odpowiednim doborze, tworzą wciąż harmonijne, ale bardziej przyciągające wzrok układy.
KOMPLEMENTARNE
Komplementarne / Dopełniające - wybrany kolor i jego dokładne przeciwieństwo na kole barw. Nie do końca wprawny wybór może wywołać zbyt duży kontrast i nieprzyjemne dla oka wrażenie. Z drugiej strony, manipulując wyłącznie nasyceniem i jasnością dwóch barw, można uzyskać bardzo atrakcyjne zestawienie.
ROZDZIELONE-KOMPLEMENTARNE
Rozdzielone-komplementarne - trochę Subtelniejsza wersja ostrego zróżnicowania kolorów schematu komplementarnego. Składa się z 3 kolorów. Wybieramy kolor główny, a następnie dobieramy dwa kolory sąsiadujące z kolorem dopełniającym koloru głównego. Oba kolory znajdują w równej od siebie odległości.
TRIADA
Triada - 3 kolory równo oddalone od siebie na kole barw. Aby uzyskać harmonijne połączenie, należy wybrać jeden kolor dominujący, a dwa pozostałe stosować jako elementy kolorystyczne dopełniające projekt.
TETRADA
Tetrada - 4 kolory, składają się z dwóch par kolorów komplementarnych, dowolnie ze sobą połączonych. Podobnie jak w triadzie, najlepiej wybrać jeden kolor dominujący. Wykorzystując tetradę w projekcie należy zwrócić uwagę na balans między ciepłymi i zimnymi kolorami.
Programy do tworzenia schematów kolorystycznych
Na szczęście nie musimy układów kolorów wybierać ręcznie. Istnieją programy, które pomogą nam stworzyć spójną paletę kolorystyczną na bazie różnych schematów. Programy te posiadają też dodatkowe funkcje, które pomogą nam w poszukiwaniu idealnie dobranej kolorystyki. Poniżej przedstawiamy kilka wybranych propozycji.
Pozwala nam tworzyć i zapisywać własne palety koloru. Jeśli brak nam inspiracji, w zakładce Eksploruj możemy przeglądać gotowe układy kolorystyczne stworzone przez innych użytkowników. Możemy też stworzyć paletę barw bazując na przesłanym przez siebie obrazie. Wystarczy wgrać zdjęcie i pobrać z niego próbki kolorów.
Skarbnica estetycznych wrażeń. Znajdziemy tu palety kolorów stworzone na podstawie pięknych zdjęć. Możemy przeszukać Atlas Kolorów na każdą porę roku lub wyszukać paletę dobraną pod wybrany przez siebie kolor.
Intuicyjny interfejs pozwala łatwo zmieniać pojedyncze kolory jak i całą paletę kolorystyczną. Możemy też włączyć podgląd, i zobaczyć w jaki sposób widzą kolory osoby z różnymi wadami wzroku. Tutaj także możemy wgrać własne zdjęcie i stworzyć na jego podstawie nowy układ.
Teoria kolorów to złożony temat, który wymaga głębszego zrozumienia. Mamy nadzieję, że przedstawione podstawy będą dobrym początkiem do dalszych twórczych poszukiwań. W końcu zastosowanie teorii w praktyce zależy już tylko od nas.
pl-PL
1
Home
Zamów logo online. Najtańsze logotypy w Polsce. Profesjonalna obsługa, poprawki projektu gratis. Logo dla firm, logo dla startupów, logo dla biznesu, logo dla profesjonalistów.
2
Home
Kluczowym elementem każdego projektu graficznego jest kolor. Wybór odpowiedniej kolorystyki decyduje w kilka sekund o tym, jak będzie postrzegana firma i reklamowany przez nią produkt. To na kolorach skupia się pierwsza uwaga widza. Źle dopasowane potrafią zepsuć opinię o usłudze czy produkcie nawet najlepszej jakości. Za to atrakcyjnie dobrane kolory mogą przyciągnąć uwagę najbardziej wybrednych klientów.
KOŁO BARW
Występują różne sposoby dobierania palet kolorystycznych. Poniżej przedstawiamy zasady najpopularniejszych z nich.
UKŁADY KOLORÓW
MONOCHROMATYCZNE
Monochromatyczne - różne odcienie, nasycenia i jasności tego samego koloru. Czasami najlepsze rozwiązanie - trudno popełnić błąd w dobieraniu kolorów według schematu bazującego na jednym kolorze.
ANALOGICZNE
Analogiczne / Sąsiadujące - kolory i ich odcienie występujące obok siebie na kole barw. Szerszy zakres kolorów niż w przypadku schematu monochromatycznego, ale przy odpowiednim doborze, tworzą wciąż harmonijne, ale bardziej przyciągające wzrok układy.
KOMPLEMENTARNE
Komplementarne / Dopełniające - wybrany kolor i jego dokładne przeciwieństwo na kole barw. Nie do końca wprawny wybór może wywołać zbyt duży kontrast i nieprzyjemne dla oka wrażenie. Z drugiej strony, manipulując wyłącznie nasyceniem i jasnością dwóch barw, można uzyskać bardzo atrakcyjne zestawienie.
ROZDZIELONE-KOMPLEMENTARNE
Rozdzielone-komplementarne - trochę Subtelniejsza wersja ostrego zróżnicowania kolorów schematu komplementarnego. Składa się z 3 kolorów. Wybieramy kolor główny, a następnie dobieramy dwa kolory sąsiadujące z kolorem dopełniającym koloru głównego. Oba kolory znajdują w równej od siebie odległości.
TRIADA
Triada - 3 kolory równo oddalone od siebie na kole barw. Aby uzyskać harmonijne połączenie, należy wybrać jeden kolor dominujący, a dwa pozostałe stosować jako elementy kolorystyczne dopełniające projekt.
TETRADA
Tetrada - 4 kolory, składają się z dwóch par kolorów komplementarnych, dowolnie ze sobą połączonych. Podobnie jak w triadzie, najlepiej wybrać jeden kolor dominujący. Wykorzystując tetradę w projekcie należy zwrócić uwagę na balans między ciepłymi i zimnymi kolorami.
Programy do tworzenia schematów kolorystycznych
Na szczęście nie musimy układów kolorów wybierać ręcznie. Istnieją programy, które pomogą nam stworzyć spójną paletę kolorystyczną na bazie różnych schematów. Programy te posiadają też dodatkowe funkcje, które pomogą nam w poszukiwaniu idealnie dobranej kolorystyki. Poniżej przedstawiamy kilka wybranych propozycji.
Pozwala nam tworzyć i zapisywać własne palety koloru. Jeśli brak nam inspiracji, w zakładce Eksploruj możemy przeglądać gotowe układy kolorystyczne stworzone przez innych użytkowników. Możemy też stworzyć paletę barw bazując na przesłanym przez siebie obrazie. Wystarczy wgrać zdjęcie i pobrać z niego próbki kolorów.
Skarbnica estetycznych wrażeń. Znajdziemy tu palety kolorów stworzone na podstawie pięknych zdjęć. Możemy przeszukać Atlas Kolorów na każdą porę roku lub wyszukać paletę dobraną pod wybrany przez siebie kolor.
Intuicyjny interfejs pozwala łatwo zmieniać pojedyncze kolory jak i całą paletę kolorystyczną. Możemy też włączyć podgląd, i zobaczyć w jaki sposób widzą kolory osoby z różnymi wadami wzroku. Tutaj także możemy wgrać własne zdjęcie i stworzyć na jego podstawie nowy układ.
Teoria kolorów to złożony temat, który wymaga głębszego zrozumienia. Mamy nadzieję, że przedstawione podstawy będą dobrym początkiem do dalszych twórczych poszukiwań. W końcu zastosowanie teorii w praktyce zależy już tylko od nas.
Kluczowym elementem każdego projektu graficznego jest kolor. Wybór odpowiedniej kolorystyki decyduje w kilka sekund o tym, jak będzie postrzegana firma i reklamowany przez nią produkt. To na kolorach skupia się pierwsza uwaga widza. Źle dopasowane potrafią zepsuć opinię o usłudze czy produkcie nawet najlepszej jakości. Za to atrakcyjnie dobrane kolory mogą przyciągnąć uwagę najbardziej wybrednych klientów.
KOŁO BARW
Występują różne sposoby dobierania palet kolorystycznych. Poniżej przedstawiamy zasady najpopularniejszych z nich.
UKŁADY KOLORÓW
MONOCHROMATYCZNE
Monochromatyczne - różne odcienie, nasycenia i jasności tego samego koloru. Czasami najlepsze rozwiązanie - trudno popełnić błąd w dobieraniu kolorów według schematu bazującego na jednym kolorze.
ANALOGICZNE
Analogiczne / Sąsiadujące - kolory i ich odcienie występujące obok siebie na kole barw. Szerszy zakres kolorów niż w przypadku schematu monochromatycznego, ale przy odpowiednim doborze, tworzą wciąż harmonijne, ale bardziej przyciągające wzrok układy.
KOMPLEMENTARNE
Komplementarne / Dopełniające - wybrany kolor i jego dokładne przeciwieństwo na kole barw. Nie do końca wprawny wybór może wywołać zbyt duży kontrast i nieprzyjemne dla oka wrażenie. Z drugiej strony, manipulując wyłącznie nasyceniem i jasnością dwóch barw, można uzyskać bardzo atrakcyjne zestawienie.
ROZDZIELONE-KOMPLEMENTARNE
Rozdzielone-komplementarne - trochę Subtelniejsza wersja ostrego zróżnicowania kolorów schematu komplementarnego. Składa się z 3 kolorów. Wybieramy kolor główny, a następnie dobieramy dwa kolory sąsiadujące z kolorem dopełniającym koloru głównego. Oba kolory znajdują w równej od siebie odległości.
TRIADA
Triada - 3 kolory równo oddalone od siebie na kole barw. Aby uzyskać harmonijne połączenie, należy wybrać jeden kolor dominujący, a dwa pozostałe stosować jako elementy kolorystyczne dopełniające projekt.
TETRADA
Tetrada - 4 kolory, składają się z dwóch par kolorów komplementarnych, dowolnie ze sobą połączonych. Podobnie jak w triadzie, najlepiej wybrać jeden kolor dominujący. Wykorzystując tetradę w projekcie należy zwrócić uwagę na balans między ciepłymi i zimnymi kolorami.
Programy do tworzenia schematów kolorystycznych
Na szczęście nie musimy układów kolorów wybierać ręcznie. Istnieją programy, które pomogą nam stworzyć spójną paletę kolorystyczną na bazie różnych schematów. Programy te posiadają też dodatkowe funkcje, które pomogą nam w poszukiwaniu idealnie dobranej kolorystyki. Poniżej przedstawiamy kilka wybranych propozycji.
Pozwala nam tworzyć i zapisywać własne palety koloru. Jeśli brak nam inspiracji, w zakładce Eksploruj możemy przeglądać gotowe układy kolorystyczne stworzone przez innych użytkowników. Możemy też stworzyć paletę barw bazując na przesłanym przez siebie obrazie. Wystarczy wgrać zdjęcie i pobrać z niego próbki kolorów.
Skarbnica estetycznych wrażeń. Znajdziemy tu palety kolorów stworzone na podstawie pięknych zdjęć. Możemy przeszukać Atlas Kolorów na każdą porę roku lub wyszukać paletę dobraną pod wybrany przez siebie kolor.
Intuicyjny interfejs pozwala łatwo zmieniać pojedyncze kolory jak i całą paletę kolorystyczną. Możemy też włączyć podgląd, i zobaczyć w jaki sposób widzą kolory osoby z różnymi wadami wzroku. Tutaj także możemy wgrać własne zdjęcie i stworzyć na jego podstawie nowy układ.
Teoria kolorów to złożony temat, który wymaga głębszego zrozumienia. Mamy nadzieję, że przedstawione podstawy będą dobrym początkiem do dalszych twórczych poszukiwań. W końcu zastosowanie teorii w praktyce zależy już tylko od nas.