Kluczowym elementem każdego projektu graficznego jest kolor. Wybór odpowiedniej kolorystyki decyduje w kilka sekund o tym, jak będzie postrzegana firma i reklamowany przez nią produkt. To na kolorach skupia się pierwsza uwaga widza. Źle dopasowane potrafią zepsuć opinię o usłudze czy produkcie nawet najlepszej jakości. Za to atrakcyjnie dobrane kolory mogą przyciągnąć uwagę najbardziej wybrednych klientów.


Koło barw

Koło barw

Występują różne sposoby dobierania palet kolorystycznych. Poniżej przedstawiamy zasady najpopularniejszych z nich.


Układy kolorów

Monochromatyczne - różne odcienie, nasycenia i jasności tego samego koloru. Czasami najlepsze rozwiązanie - trudno popełnić błąd w dobieraniu kolorów według schematu bazującego na jednym kolorze.

Monochromatyczne

Analogiczne / Sąsiadujące - kolory i ich odcienie występujące obok siebie na kole barw. Szerszy zakres kolorów niż w przypadku schematu monochromatycznego, ale przy odpowiednim doborze, tworzą wciąż harmonijne, ale bardziej przyciągające wzrok układy.

Analogiczne / Sąsiadujące

Komplementarne / Dopełniające - wybrany kolor i jego dokładne przeciwieństwo na kole barw. Nie do końca wprawny wybór może wywołać zbyt duży kontrast i nieprzyjemne dla oka wrażenie. Z drugiej strony, manipulując wyłącznie nasyceniem i jasnością dwóch barw, można uzyskać bardzo atrakcyjne zestawienie.

Komplementarne / Dopełniające

Rozdzielone-komplementarne - trochę subtelniejsza wersja ostrego zróżnicowania kolorów schematu komplementarnego. Składa się z 3 kolorów. Wybieramy kolor główny, a następnie dobieramy dwa kolory sąsiadujące z kolorem dopełniającym koloru głównego. Oba kolory znajdują w równej od siebie odległości.

Rozdzielone-komplementarne

Triada - 3 kolory równo oddalone od siebie na kole barw. Aby uzyskać harmonijne połączenie, należy wybrać jeden kolor dominujący, a dwa pozostałe stosować jako elementy kolorystyczne dopełniające projekt.

Triada

Tetrada - 4 kolory, składają się z dwóch par kolorów komplementarnych, dowolnie ze sobą połączonych. Podobnie jak w triadzie, najlepiej wybrać jeden kolor dominujący. Wykorzystując tetradę w projekcie należy zwrócić uwagę na balans między ciepłymi i zimnymi kolorami.

Tetrada

Programy do tworzenia schematów kolorystycznych

Na szczęście nie musimy układów kolorów wybierać ręcznie. Istnieją programy, które pomogą nam stworzyć spójną paletę kolorystyczną na bazie różnych schematów. Programy te posiadają też dodatkowe funkcje, które pomogą nam w poszukiwaniu idealnie dobranej kolorystyki. Poniżej przedstawiamy kilka wybranych propozycji.


Adobe Color CC

Pozwala nam tworzyć i zapisywać własne palety koloru. Jeśli brak nam inspiracji, w zakładce Eksploruj możemy przeglądać gotowe układy kolorystyczne stworzone przez innych użytkowników. Możemy też stworzyć paletę barw bazując na przesłanym przez siebie obrazie. Wystarczy wgrać zdjęcie i pobrać z niego próbki kolorów.

Adobe Color CC

Design Seeds

Skarbnica estetycznych wrażeń. Znajdziemy tu palety kolorów stworzone na podstawie pięknych zdjęć. Możemy przeszukać Atlas Kolorów na każdą porę roku lub wyszukać paletę dobraną pod wybrany przez siebie kolor.

Design Seeds

Coolors

Intuicyjny interfejs pozwala łatwo zmieniać pojedyncze kolory jak i całą paletę kolorystyczną. Możemy też włączyć podgląd, i zobaczyć w jaki sposób widzą kolory osoby z różnymi wadami wzroku. Tutaj także możemy wgrać własne zdjęcie i stworzyć na jego podstawie nowy układ.

Coolors

Teoria kolorów to złożony temat, który wymaga głębszego zrozumienia. Mamy nadzieję, że przedstawione podstawy będą dobrym początkiem do dalszych twórczych poszukiwań. W końcu zastosowanie teorii w praktyce zależy już tylko od nas.