Design od wielu lat dąży do całkowitego uproszczenia formy, czy to w projektowaniu graficznym, wzornictwie przemysłowym, a nawet architekturze. Ascetyzm formy jest obecnie najbardziej pożądaną cechą na rynku, a Helvetica doskonale wpasowuje się w ten trend. Krój pisma, który powstał 60 lat temu niemal natychmiast zyskał uznanie na całym świecie, a dziś śmiało można nazwać go kultowym.


Helvetica powstała 1957 roku na zlecenie firmy Haas’sche Schriftgießerei, szwajcarskiego biura zajmującego się projektowaniem krojów pisma. Zadania podjął się Max Miedinger. Z pomocą Eduarda Hoffmanna stworzył krój uniwersalny i ponadczasowy. Początkowo nosił on nazwę Neue Haas Grotesk, jednak później twórcy zmienili nazwę na Helvetica na cześć Helwecji, rzymskiej nazwy terenów obecnej Szwajcarii. Helvetica jest odzwierciedleniem cech Szwajcarii- dokładności, elegancji i funkcjonalności.


W 1982 r. w odpowiedzi na Helveticę w firmie Monotype powstaje Arial, który- w odróżnieniu do swojego pierwowzoru- jest dostępny dla każdego. Szerokość liter i światła między nimi jest dokładnie taka sama jak w oryginale, dlatego, by w projekcie pierwotnie zawierającym Helveticę można było zamienić krój na Arial bez zmian w układzie tekstu.


Choć Arial jest załączany jako podstawowy font większości systemów operacyjnych, przez co częściej spotykany to Helvetica, choć bezpłatna tylko w ofercie firmy Apple, jest uznawana za krój pisma idealny. Różnice w kształcie znaków, choć bardzo subtelne, złożone w tekst całkowicie zmieniają jego odbiór. Najbardziej charakterystyczna cecha Helvetici to "ogonek" w literze "a", którego w Arialu brak.


Arial i Helvetica - różnice

Przykłady użycia Helvetici:
Helvetica

Przykłady użycia Ariala:
Arial

Arial ma wielu przeciwników, głównie ze względu na swoje pochodzenie, gdyż uznawany jest za nieudaną kopię Helvetici. Obecnie dostępnych jest mnóstwo fontów imitujących doskonały pierwowzór w lepszy lub gorszy sposób, każdy więc z pewnością znajdzie taki krój, który mu najbardziej odpowiada.


Helvetica zapoczątkowała wszechobecną modę na kroje groteskowe i już na zawsze pozostanie ideałem nie do zastąpienia, a jej miłośnicy czujący niedosyt mogą na przykład sięgnąć po perfumy lub napić się kawy inspirowanej jej perfekcją.


Helvetica