Nowości od zawsze przyjmowane są przez publikę z mieszanymi uczuciami. Podobnie jest w sytuacji, gdy znana nam marka zmienia swój wizerunek, do którego przez lata zdążyliśmy się przyzwyczaić.

Zmiana wizualnej tożsamości może być częścią większego procesu, takiego jak rebranding (transformacja wszystkich składowych marki, takich jak zmiana strategii biznesowej, oferowanych usług, produktów, grupy docelowej), ale może nastąpić też jedynie w celu odświeżenia wizerunku marki. Wtedy wprowadzane modyfikacje, bardziej lub mniej drastyczne, dotyczą wyłącznie identyfikacji wizualnej marki lub ograniczają się do zmian w samym logo.

Kiedy odnowić wizerunek?

Jednym z powodów odświeżania koncepcji wizualnej marki są aktualne trendy. Firmy, które czują, że ich wizerunek nie posiada pierwiastka ponadczasowości, szukają ratunku w bieżącej modzie, aby wyjść naprzeciw nowym wymaganiom konsumentów. Inne po prostu chcą, aby ich marka stała się bardziej atrakcyjna w oczach klientów, gdy poczują, że bieżący image nie przyciąga już uwagi odbiorców. Czasami odnowienie tożsamości wizualnej jest ostatnią deską ratunku dla marki, z której zyski zaczęły spadać lub którą dodatkowo spotkał kryzys wizerunkowy – zaczęła być kojarzona negatywnie wśród opinii publicznej.

Jak często odświeżać wizerunek marki?

Pytanie, na które firmy odpowiadają aprobująco zbyt rzadko lub zbyt często. Regularne, szczególnie drastyczne zmiany logo mogą wprowadzić odbiorców w błąd. Konsumenci, którzy nie zdążą przyzwyczaić się do nowego wizerunku zanim zostanie ponownie zmieniony mogą poczuć się zdezorientowani. Z drugiej strony nie można przegapić momentu, w którym image marki nie przynosi już korzyści lub nawet jej szkodzi.

Co zmienić?

Pierwszą widoczna zmianą w ramach odświeżenia marki jest wprowadzenie modyfikacji do projektu logo. Aby zachować solidny odbiór marki, logo powinno być przejrzyste i mieć w sobie ducha nowoczesności lub ponadczasowości. Atrakcyjny znak powinien być czytelny, prosto komunikować przekaz i łatwo kojarzyć się z marką.

Dotychczasowe logo często potrzebuje jedynie drobnych zmian, takich jak lekkie uproszczenia. Poprawa znaku polega wtedy na usunięciu wszystkich zbędnych elementów, np. niepotrzebnych detali, obwódek czy gradientów.

Jeśli logo potrzebuje radykalnych zmian, projektant powinien wziąć pod uwagę to, jak najlepiej wizualnie oddać osobowość marki, która chce wypracować sobie silniejszą pozycję na rynku. Logo należy dostosować też do użytkowania na różnych płaszczyznach eksploatacji. Zbyt wiele szczegółowych elementów może sprawić że nie będą one widocznie w pomniejszeniu (np. jako favicon), a całe logo przestanie być czytelne i rozpoznawalne.

Czasami możemy zaobserwować interesujące zjawisko. Marki, które osiągnęły najwyższy poziom sukcesu pozwalają sobie na posługiwanie się wyłącznie sygnetem. Decydują się na wyeliminowanie z logo nazwy marki (logotypu). Dzieje się tak, gdy z biegiem czasu symbol graficzny (sygnet) staje się częścią codzienności użytkowników - jest on wystarczająco rozpoznawalny, a marka ma ugruntowaną pozycję na rynku. Przykładem mogą być takie marki jak Nike czy Twitter.

text

O czym pamiętać?

Sygnet i logotyp powinny sprawiać wrażenie jedności – krój pisma powinien pasować do kształtów zawartych w sygnecie. Patrząc na Twoje logo, konsumenci powinni odnosić wrażenie harmonii nawet w obliczu najbardziej szalonego designu.

Warto zwrócić uwagę na spójność wszystkich elementów budowanego wizerunku marki. Stylistyka identyfikacji ma współgrać ze znakiem i rodzajem świadczonych usług. Logo ma być stylistycznie zgodne z pozostałymi elementami wizualizacji, takimi jak strona internetowa, wizytówki, roll-upy, itp. Dopiero prawidłowe użytkowanie logo w połączeniu z całościową wizualną koncepcją sprawi, że nowe oblicze marki zyska na lekkości i świeżości.

Trwa moda na upraszczanie znaków - usuwanie optycznych wypukłości, redukcję ilości kolorów czy zastępowanie gradientów płaskimi kolorami. Taki zabieg może wydać się postępową i bezpieczną opcją dla firm, które chcą wprowadzić zmiany w wizerunku marki. Nie jest jednak dobrym rozwiązaniem, kiedy nie jest przeprowadzony z wyczuciem. Przez takie podejście logotypy zamiast zyskiwać postępowe formę, coraz częściej tracą swoją wyrazistość. Owszem, można na tym zyskać, tworząc nowoczesne minimalistyczne rozwiązania, które łatwiej zapadają w pamięć, ale trzeba do tego podejść z wielkim wyczuciem.

PRZYKŁADY ZMIAN LOGO WPROWADZONE PRZEZ ZNANE MARKI:

text

Słowo na koniec

Warto nie wprowadzać takich zmian dyskretnie i pamiętać o połączeniu ich z akcją promocyjną. Odświeżenie strony wizualnej firmy jest świetną okazją do zwrócenia na siebie uwagi mediów oraz przypomnienia się klientom.