Czy wiesz, że mózg ludzki przetwarza obraz 60 000 razy szybciej niż tekst, a 90% informacji przetwarzanych przez mózg to informacje wizualne? Odbiorcy przestają scrollować, gdy widzą zdjęcie lub film i są skłonni zapoznać się z nimi częściej, niż w przypadku posta bez treści graficznej.

Oznacza to, że chociaż słowa są w mediach społecznościowych ważne, towarzyszące im elementy wizualne mają kluczowe znaczenie dla sukcesu Twojej marki.

1. Zachowaj spójność marki

Po pierwsze ważne jest, aby wszystkie elementy wizualne były zgodne z Identyfikacją Twojej Marki. Każdy tworzony element przekazu wizualnego powinien znaleźć swoje uzasadnienie w ogólnej strategii i być spójny z wyglądem marki.

Identyfikacja wizualna obejmuje: logo, paletę kolorów, kroje pisma, wygląd strony firmowej, materiałów reklamowych itp.

2. Nie zapomnij o podstawach

Tworząc treści wizualne, należy zawsze brać pod uwagę podstawowe zasady projektowania graficznego:

  • kompozycja - sposób umieszczania elementów, współgranie ich między sobą - ważne dla postrzegania informacji przez odbiorcę;
  • przestrzeń negatywna (negative space) - wolny obszar otaczający dany element, np. logo. Obiekt otoczony pustą przestrzenią zawsze przykuwa uwagę i jest lepiej postrzegany;
  • typografia - dobór krojów pisma. Wybór odpowiedniego rozmiaru, grubości i odstępów krojów pisma ma kluczowe znaczenie dla czytelności obrazu. Złe decyzje typograficzne mogą również kolidować z tworzeniem przekazu, który jest zrozumiały i zapamiętywalny;
  • kolor - jeden z najważniejszych aspektów projektowania do mediów społecznościowych. Dobrze dobrana paleta barw ułatwi tworzenie, atmosfery i wrażeń oraz przekazanie pożądanej emocji.

3. Stwórz Style Guide mediów społecznościowych

Style guide jest to dokument, który zawiera informacje o tym, jak wyglądają poszczególne elementy komunikacji wizualnej marki w mediach społecznościowych.

Twój Style Guide powinien zawierać przykłady krojów pisma i palety kolorów, szablony postów, typy obrazów, czy przykładowe treści. Ponadto informacje, jak korzystać z logo, tj., czy logo będzie wykorzystywane w każdej kreacji, z jakich wersji logo można korzystać, itd.

Twój Style guide nie musi być zbyt formalny, ale upewnij się, że jest przystępny - szczególnie jeśli wiele osób będzie projektować lub publikować w mediach społecznościowych dla Twojej marki.

Dokument ten pozwala zachować spójność postów w social media, co jest kluczowe, aby Twoje treści były rozpoznawalne oraz tworzyły harmonijną całość. Warto więc opracowywać ten dokument w nawiązaniu do księgi identyfikacji wizualnej. text

4. Sprawdź wymiary grafik

Każdy kanał mediów społecznościowych ma własne wymagania dotyczące wielkości grafik. Użycie tego samego obrazu na wszystkich platformach spowoduje pikselizację, rozmycie lub obcięcie części grafiki.

Najlepsze, co możesz zrobić, to rozpocząć proces projektowania grafik na wybraną platformę od zapoznania się z wymaganymi, np. przez Facebook wymiarami oraz sposobami, w jaki będą kadrowane.

text

text

5. Szablony wizualne ready-to-use

Przygotowane łatwo dostępne szablony postów (grafik oraz treści tekstowych) pomogą Ci zaoszczędzić dużo czasu i sił. Dzięki szablonom Twoje media społecznościowe zawsze zachowają spójność, nawet w sytuacji, gdy wiele osób je aktualizuje.

Nie zapomnij o różnorodności formatów postów - zdjęcia, gify, wideo, karuzele, itd. Bądź kreatywny! Upewnij się, że tworzysz szablony dla wszystkich używanych kanałów społecznościowych (Twitter, Instagram, Facebook, Pinterest, TikTok itp.). Specyfika każdego z nich jest różna, więc możesz publikować nieco inne rodzaje treści.

text

Poświęcenie czasu na ustalenie tożsamości wizualnej w mediach społecznościowych opłaca się odbiorcom…i Tobie.

Kiedy Twoje treści są spójne, zgodne z wartościami i wizerunkiem Twojej marki, stają się one łatwiej identyfikowalne i rozpoznawalne oraz niewątpliwie wzmacniają ogólny przekaz marki.