Do przedstawienia firmy nie wystarczy sama nazwa. Na jej reprezentację składa się cały szereg zabiegów, w którym kluczową rolę gra jej wizualna reprezentacja - identyfikacja wizualna, która zaczyna się od logo. Pełne logo składa się z sygnetu - części graficznej i logotypu - części typograficznej. Oprócz przypadków, w których firmy rezygnują z logotypu, pełni on rolę równie ważną jak sygnet, a niekiedy spełnia funkcję pełnego logo.

text

Krój pisma, który wybierzesz dla swojej marki może mieć wielki wpływ na sposób w jaki firma będzie komunikowała się z klientami. W końcu nie liczy się tylko to, co chcesz przekazać, ale jak to przekazujesz.

Co ma mówić Twój font?

Każdy font niesie ze sobą inne przesłanie. Zanim odbiorca treści przeczyta co jest napisane, font od razu dostarczy mu pewnych informacji. Dobierając odpowiedni krój pisma do wartości reprezentowanych przez Twoją markę, możesz przyciągnąć taki rodzaj klientów, na którym Ci zależy.

Ilu fontów potrzebujesz?

Font zawarty w logotypie Twojej firmy z pewnością odzwierciedla wybraną przez Ciebie estetykę, ale na tym Twoje poszukiwania nie powinny się skończyć. Potrzebujesz jeszcze zestawu krojów pisma, którego będziesz używał w materiałach marketingowych. Fontu drugorzędnego (np. nagłówki, hasła reklamowe) i fontu głównego (tekst podstawowy). Ilość dostępnych fontów może przyprawić o zawrót głowy, ale postaramy się omówić na co warto zwrócić uwagę w poszukiwaniach.

Z czego wybierać?

Podstawowym rozróżnieniem jest podział na fonty szeryfowe i bezszeryfowe. Font szeryfowy jest najstarszym typem kroju pisma. Charakteryzuje się dekoracyjnym wydłużeniem liter - niewielkimi ukośnymi i poprzecznymi liniami. Zwiększają one czytelność publikacji papierowych. Pismo szeryfowe uznawane jest za klasyczne, oficjalne i luksusowe.

Końcówki znaków w kroju bezszeryfowym nie mają ozdobników w postaci szeryfów. Taki krój pisma jest bardziej uniwersalny, przejrzysty i nowoczesny. Najczęściej używany jest w nagłówkach i tytułach publikacji papierowych i elektronicznych, ponieważ nie męczy wzroku czytany na komputerze. Co więcej, jest czytelny nawet w bardzo małym rozmiarze.

Poza powyższym podstawowym rozróżnieniem krojów pisma, istnieje wiele innych podziałów. Możemy wybierać między ciężkimi, grubymi fontami lub tymi naśladującymi pismo ręczne. Kroje przypominające kaligrafię nie sprawdzą się jednak w długich tekstach, ale dodadzą delikatności, gdziekolwiek zostaną użyte. Dekoracyjne fonty są zazwyczaj stylizowane na określony styl i wyglądają najlepiej jako pojedyncze hasła.

ŁĄCZENIE FONTÓW

Dobieranie fontów w pary sprawia, że tekst wygląda atrakcyjnie i przyciąga wzrok. Dobrze dobrane kroje pisma, chociaż różniące się niemal wszystkim, dają wrażenie harmonii. Za to te użyte w nieumiejętny sposób wprowadzają chaos. Podstawą łączenia fontów jest dążenie do kontrastu, ale nie konfliktu.

Pierwszym, najprostszym sposobem dobierania fontów jest szukanie par w obrębie jednej rodziny fontów. Rodzina to zbiór krojów pisma, które posiadają wspólny styl i nazwę, ale różnią się między sobą proporcją**, grubością i kątem nachylenia znaków.** Trudno popełnić błąd w dopasowywaniu takich krojów do siebie, ponieważ są zaprojektowane tak, aby wzajemnie się uzupełniały.

text

(Lato Bold i Lato Thin)

Drugim rozwiązaniem jest dopasowywanie do siebie zupełnie innych, ale wciąż dopełniających się krojów pisma. Tradycyjnie oznacza to używanie obok siebie krojów szeryfowych i bezszeryfowych. Jednak nie jesteśmy skazani na poszukiwania w obrębie tylko jednej rodziny. Najbardziej zaskakujące połączenia otrzymamy łącząc fonty kontrastujące, które pozornie nie mają ze sobą nic wspólnego.

text (After Night i Futurist Fixed-width)

Kilka porad

Wybieraj fonty, które są czytelne, szczególnie w pomniejszeniu, a ponadto nie męczą wzroku użyte w dłuższych tekstach.

Jeśli fonty nie będą się od siebie wystarczająco różniły, powstanie między nimi wizualny konflikt dla oka. Ta zasada nie wydaje się oczywista, dlatego nie ignoruj jej w praktyce.

Znajdź pary krojów pisma, które będą się wzajemnie uzupełniały, ale nie będą rywalizowały między sobą o uwagę widza.

Przy wyborze fontu, który przez lata ma reprezentować Twoją markę nie kieruj się trendami, które mogą nie wytrzymać próby czasu i po krótkim czasie wyglądać przestarzale.

Nie wybieraj fontów, które mogą za bardzo kojarzyć się z inną znaną już firmą. Twoja marka ma przywodzić na myśl jedynie to, co sam wnosisz na rynek.

Podsumowanie

Każdy krój pisma niesie ze sobą inną osobowość, z którą może być kojarzona Twoja marka. Przemyślany wybór fontów sprawi, że Twoje przedsięwzięcie będzie wyglądało solidnie i profesjonalnie. Mamy nadzieję, że przedstawione zasady mieszania krojów pisma, pomogą Ci w wykreowaniu spójnego wizerunku firmy, który będzie aktualny przez długie lata.