Słowniczek przydatnych pojęć: Jak rozmawiać z grafikiem w jednym języku?
Niezrozumiałe słówka podczas briefingu
Brief - dokument z założeniami projektu.
Moodboard - plik zawierający wizualne przedstawienie koncepcji projektowej. Inaczej tablica inspiracji. Może zawierać przykłady ulubionych projektów, ilustracje, style, kolory - wszystko, co będzie pomocne grafikowi w projektowaniu.
Stock (zdjęcia/ilustracje) - baza zdjęć/ilustracji na licencjach umożliwiających ich wykorzystanie w celach reklamowych.
Referencje - przykłady projektów, które klient oraz projektant uważają za inspiracje lub odniesienie do przyszłego projektu.
Znak wodny - półprzezroczysty napis, umieszczany na obrazie w celu zabezpieczenia praw autorskich.
Mock-up - makieta, model - wizualizacja marki/produktu, wykonywana w celu demonstracyjnym lub edukacyjnym. Grafik umieszcza na mockupach projekty, które następnie prezentuje klientowi. Dzięki temu klient jest w stanie zobaczyć, jak projekt wygląda w otoczeniu, w którym będzie występował w rzeczywistości oraz ocenić spójność wizji.
Co warto wiedzieć przy wyborze czcionki oraz kolorów
Font - zestaw czcionek zapisywanych w formie cyfrowej w określonych cechach wspólnych. Składają się z krojów pisma, które mogą być zmieniane pod względem rozmiaru, grubości, np. krój Montserrat 14 pt Bold.
Kroje szeryfowe (Serif) – kroje z ozdobnym zakończeniem liter.
Kroje bezszeryfowe (Sans Serif) - kroje bez szeryfów (ozdobników).
CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black) - model barw stosowany w druku.
RGB ( Red, Green, Blue) - model barw wyświetlany na wszelkiego typu ekranach.
kolory Heks(#) – zapis heksadecymalny (ang. hex triplet) składa się z sześciu cyfr szesnastkowych (3 bajtów).
Kolory Pantone - kolory wprowadzone przez firmę Pantone z USA. Niewątpliwą zaletą tej gamy jest fakt, że jeżeli posiadamy palety pantone (są one w formie wydrukowanego próbnika), nie ma możliwości, aby były jakieś różnice w kolorze, co bardzo ułatwia pracę.
Pojęcia, które warto rozumieć przy druku materiałów reklamowych
Apla - jednolite tło o określonym kolorze.
Grafika rastrowa (bitmapowa), typ grafiki bazującej na siatce pokolorowanych pikseli, przy skalowaniu której widać różnice w jakości. Formaty plików: jpg, png, psd.
Grafika wektorowa - typ grafiki umożliwiający skalowanie obrazu bez utraty jakości. Formaty plików: ai, eps, svg.
Linie cięcia – są to znaczniki, które pokazują linie, po których będziemy ciąć arkusz.
Proof - testowy druk.
Gramatura – grubość materiału w gramach na metr kwadratowy.
Ważne pojęcia, które warto znać nawet po zakończeniu współpracy z grafikiem
Guidebook — często najmniejszy wycinek informacji o stosowaniu marki; zawiera instrukcje o stosowaniu logo, krojów pisma, kolorów, patternów.
Brand Manual — zwykle dotyczy pewnych dziedzin lub pól występowania marki, np. Brand Manual może zawierać szczegółowe informacje na temat projektowania materiałów reklamowych, ale już bez genezy marki.
Księga znaku (ang. brandbook) - największy dokument (instrukcja) dla osób, które w przyszłości będą pracować z nią na co dzień np. grafików, drukarzy, marketigowców. KZ zawiera skróconą historię marki, zasady dotyczące logo i języka wizualnego, jak i inne informacje, czy reguły dotyczące wykorzystania znaku w sposób poprawny.
Layout - graficzny układ strony, składający się z takich elementów jak: podział tekstu na łamy, sekcje lub szpalty, krój pisma, nagłówki, czy logo.
Pattern - powtarzalny graficzny element. Patterny są wykorzystywane przy tworzeniu identyfikacji wizualnej: oryginalny wzór zwiększa rozpoznawalność marki oraz pomaga dostrzec odbiorcy jej znaczenie.
Key visual - motyw graficzny, który definiuje charakter marki, tworzy wizualną spójność, zwiększa rozpoznawalność wśród odbiorców.
Podsumowanie
Znajomość tych pojęć może znacznie ułatwić proces zlecania projektu, pozwoli zaoszczędzić czas oraz szybciej otrzymać projekt, który spełni Twoje oczekiwania, ale jeśli czegoś nie wiesz - pytaj, specjaliści zawsze chętnie udzielą Ci pomocy oraz wytłumaczą rzeczy w prosty sposób.
Słowniczek przydatnych pojęć: Jak rozmawiać z grafikiem w jednym języku?
Słowniczek przydatnych pojęć: Jak rozmawiać z grafikiem w jednym języku?
Niezrozumiałe słówka podczas briefingu
Brief - dokument z założeniami projektu.
Moodboard - plik zawierający wizualne przedstawienie koncepcji projektowej. Inaczej tablica inspiracji. Może zawierać przykłady ulubionych projektów, ilustracje, style, kolory - wszystko, co będzie pomocne grafikowi w projektowaniu.
Stock (zdjęcia/ilustracje) - baza zdjęć/ilustracji na licencjach umożliwiających ich wykorzystanie w celach reklamowych.
Referencje - przykłady projektów, które klient oraz projektant uważają za inspiracje lub odniesienie do przyszłego projektu.
Znak wodny - półprzezroczysty napis, umieszczany na obrazie w celu zabezpieczenia praw autorskich.
Mock-up - makieta, model - wizualizacja marki/produktu, wykonywana w celu demonstracyjnym lub edukacyjnym. Grafik umieszcza na mockupach projekty, które następnie prezentuje klientowi. Dzięki temu klient jest w stanie zobaczyć, jak projekt wygląda w otoczeniu, w którym będzie występował w rzeczywistości oraz ocenić spójność wizji.
Co warto wiedzieć przy wyborze czcionki oraz kolorów
Font - zestaw czcionek zapisywanych w formie cyfrowej w określonych cechach wspólnych. Składają się z krojów pisma, które mogą być zmieniane pod względem rozmiaru, grubości, np. krój Montserrat 14 pt Bold.
Kroje szeryfowe (Serif) – kroje z ozdobnym zakończeniem liter.
Kroje bezszeryfowe (Sans Serif) - kroje bez szeryfów (ozdobników).
CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black) - model barw stosowany w druku.
RGB ( Red, Green, Blue) - model barw wyświetlany na wszelkiego typu ekranach.
kolory Heks(#) – zapis heksadecymalny (ang. hex triplet) składa się z sześciu cyfr szesnastkowych (3 bajtów).
Kolory Pantone - kolory wprowadzone przez firmę Pantone z USA. Niewątpliwą zaletą tej gamy jest fakt, że jeżeli posiadamy palety pantone (są one w formie wydrukowanego próbnika), nie ma możliwości, aby były jakieś różnice w kolorze, co bardzo ułatwia pracę.
Pojęcia, które warto rozumieć przy druku materiałów reklamowych
Apla - jednolite tło o określonym kolorze.
Grafika rastrowa (bitmapowa), typ grafiki bazującej na siatce pokolorowanych pikseli, przy skalowaniu której widać różnice w jakości. Formaty plików: jpg, png, psd.
Grafika wektorowa - typ grafiki umożliwiający skalowanie obrazu bez utraty jakości. Formaty plików: ai, eps, svg.
Linie cięcia – są to znaczniki, które pokazują linie, po których będziemy ciąć arkusz.
Proof - testowy druk.
Gramatura – grubość materiału w gramach na metr kwadratowy.
Ważne pojęcia, które warto znać nawet po zakończeniu współpracy z grafikiem
Guidebook — często najmniejszy wycinek informacji o stosowaniu marki; zawiera instrukcje o stosowaniu logo, krojów pisma, kolorów, patternów.
Brand Manual — zwykle dotyczy pewnych dziedzin lub pól występowania marki, np. Brand Manual może zawierać szczegółowe informacje na temat projektowania materiałów reklamowych, ale już bez genezy marki.
Księga znaku (ang. brandbook) - największy dokument (instrukcja) dla osób, które w przyszłości będą pracować z nią na co dzień np. grafików, drukarzy, marketigowców. KZ zawiera skróconą historię marki, zasady dotyczące logo i języka wizualnego, jak i inne informacje, czy reguły dotyczące wykorzystania znaku w sposób poprawny.
Layout - graficzny układ strony, składający się z takich elementów jak: podział tekstu na łamy, sekcje lub szpalty, krój pisma, nagłówki, czy logo.
Pattern - powtarzalny graficzny element. Patterny są wykorzystywane przy tworzeniu identyfikacji wizualnej: oryginalny wzór zwiększa rozpoznawalność marki oraz pomaga dostrzec odbiorcy jej znaczenie.
Key visual - motyw graficzny, który definiuje charakter marki, tworzy wizualną spójność, zwiększa rozpoznawalność wśród odbiorców.
Podsumowanie
Znajomość tych pojęć może znacznie ułatwić proces zlecania projektu, pozwoli zaoszczędzić czas oraz szybciej otrzymać projekt, który spełni Twoje oczekiwania, ale jeśli czegoś nie wiesz - pytaj, specjaliści zawsze chętnie udzielą Ci pomocy oraz wytłumaczą rzeczy w prosty sposób.
pl-PL
1
Home
Zamów logo online. Najtańsze logotypy w Polsce. Profesjonalna obsługa, poprawki projektu gratis. Logo dla firm, logo dla startupów, logo dla biznesu, logo dla profesjonalistów.
2
Home
Niezrozumiałe słówka podczas briefingu
Brief - dokument z założeniami projektu.
Moodboard - plik zawierający wizualne przedstawienie koncepcji projektowej. Inaczej tablica inspiracji. Może zawierać przykłady ulubionych projektów, ilustracje, style, kolory - wszystko, co będzie pomocne grafikowi w projektowaniu.
Stock (zdjęcia/ilustracje) - baza zdjęć/ilustracji na licencjach umożliwiających ich wykorzystanie w celach reklamowych.
Referencje - przykłady projektów, które klient oraz projektant uważają za inspiracje lub odniesienie do przyszłego projektu.
Znak wodny - półprzezroczysty napis, umieszczany na obrazie w celu zabezpieczenia praw autorskich.
Mock-up - makieta, model - wizualizacja marki/produktu, wykonywana w celu demonstracyjnym lub edukacyjnym. Grafik umieszcza na mockupach projekty, które następnie prezentuje klientowi. Dzięki temu klient jest w stanie zobaczyć, jak projekt wygląda w otoczeniu, w którym będzie występował w rzeczywistości oraz ocenić spójność wizji.
Co warto wiedzieć przy wyborze czcionki oraz kolorów
Font - zestaw czcionek zapisywanych w formie cyfrowej w określonych cechach wspólnych. Składają się z krojów pisma, które mogą być zmieniane pod względem rozmiaru, grubości, np. krój Montserrat 14 pt Bold.
Kroje szeryfowe (Serif) – kroje z ozdobnym zakończeniem liter.
Kroje bezszeryfowe (Sans Serif) - kroje bez szeryfów (ozdobników).
CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black) - model barw stosowany w druku.
RGB ( Red, Green, Blue) - model barw wyświetlany na wszelkiego typu ekranach.
kolory Heks(#) – zapis heksadecymalny (ang. hex triplet) składa się z sześciu cyfr szesnastkowych (3 bajtów).
Kolory Pantone - kolory wprowadzone przez firmę Pantone z USA. Niewątpliwą zaletą tej gamy jest fakt, że jeżeli posiadamy palety pantone (są one w formie wydrukowanego próbnika), nie ma możliwości, aby były jakieś różnice w kolorze, co bardzo ułatwia pracę.
Pojęcia, które warto rozumieć przy druku materiałów reklamowych
Apla - jednolite tło o określonym kolorze.
Grafika rastrowa (bitmapowa), typ grafiki bazującej na siatce pokolorowanych pikseli, przy skalowaniu której widać różnice w jakości. Formaty plików: jpg, png, psd.
Grafika wektorowa - typ grafiki umożliwiający skalowanie obrazu bez utraty jakości. Formaty plików: ai, eps, svg.
Linie cięcia – są to znaczniki, które pokazują linie, po których będziemy ciąć arkusz.
Proof - testowy druk.
Gramatura – grubość materiału w gramach na metr kwadratowy.
Ważne pojęcia, które warto znać nawet po zakończeniu współpracy z grafikiem
Guidebook — często najmniejszy wycinek informacji o stosowaniu marki; zawiera instrukcje o stosowaniu logo, krojów pisma, kolorów, patternów.
Brand Manual — zwykle dotyczy pewnych dziedzin lub pól występowania marki, np. Brand Manual może zawierać szczegółowe informacje na temat projektowania materiałów reklamowych, ale już bez genezy marki.
Księga znaku (ang. brandbook) - największy dokument (instrukcja) dla osób, które w przyszłości będą pracować z nią na co dzień np. grafików, drukarzy, marketigowców. KZ zawiera skróconą historię marki, zasady dotyczące logo i języka wizualnego, jak i inne informacje, czy reguły dotyczące wykorzystania znaku w sposób poprawny.
Layout - graficzny układ strony, składający się z takich elementów jak: podział tekstu na łamy, sekcje lub szpalty, krój pisma, nagłówki, czy logo.
Pattern - powtarzalny graficzny element. Patterny są wykorzystywane przy tworzeniu identyfikacji wizualnej: oryginalny wzór zwiększa rozpoznawalność marki oraz pomaga dostrzec odbiorcy jej znaczenie.
Key visual - motyw graficzny, który definiuje charakter marki, tworzy wizualną spójność, zwiększa rozpoznawalność wśród odbiorców.
Podsumowanie
Znajomość tych pojęć może znacznie ułatwić proces zlecania projektu, pozwoli zaoszczędzić czas oraz szybciej otrzymać projekt, który spełni Twoje oczekiwania, ale jeśli czegoś nie wiesz - pytaj, specjaliści zawsze chętnie udzielą Ci pomocy oraz wytłumaczą rzeczy w prosty sposób.
Niezrozumiałe słówka podczas briefingu
Brief - dokument z założeniami projektu.
Moodboard - plik zawierający wizualne przedstawienie koncepcji projektowej. Inaczej tablica inspiracji. Może zawierać przykłady ulubionych projektów, ilustracje, style, kolory - wszystko, co będzie pomocne grafikowi w projektowaniu.
Stock (zdjęcia/ilustracje) - baza zdjęć/ilustracji na licencjach umożliwiających ich wykorzystanie w celach reklamowych.
Referencje - przykłady projektów, które klient oraz projektant uważają za inspiracje lub odniesienie do przyszłego projektu.
Znak wodny - półprzezroczysty napis, umieszczany na obrazie w celu zabezpieczenia praw autorskich.
Mock-up - makieta, model - wizualizacja marki/produktu, wykonywana w celu demonstracyjnym lub edukacyjnym. Grafik umieszcza na mockupach projekty, które następnie prezentuje klientowi. Dzięki temu klient jest w stanie zobaczyć, jak projekt wygląda w otoczeniu, w którym będzie występował w rzeczywistości oraz ocenić spójność wizji.
Co warto wiedzieć przy wyborze czcionki oraz kolorów
Font - zestaw czcionek zapisywanych w formie cyfrowej w określonych cechach wspólnych. Składają się z krojów pisma, które mogą być zmieniane pod względem rozmiaru, grubości, np. krój Montserrat 14 pt Bold.
Kroje szeryfowe (Serif) – kroje z ozdobnym zakończeniem liter.
Kroje bezszeryfowe (Sans Serif) - kroje bez szeryfów (ozdobników).
CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black) - model barw stosowany w druku.
RGB ( Red, Green, Blue) - model barw wyświetlany na wszelkiego typu ekranach.
kolory Heks(#) – zapis heksadecymalny (ang. hex triplet) składa się z sześciu cyfr szesnastkowych (3 bajtów).
Kolory Pantone - kolory wprowadzone przez firmę Pantone z USA. Niewątpliwą zaletą tej gamy jest fakt, że jeżeli posiadamy palety pantone (są one w formie wydrukowanego próbnika), nie ma możliwości, aby były jakieś różnice w kolorze, co bardzo ułatwia pracę.
Pojęcia, które warto rozumieć przy druku materiałów reklamowych
Apla - jednolite tło o określonym kolorze.
Grafika rastrowa (bitmapowa), typ grafiki bazującej na siatce pokolorowanych pikseli, przy skalowaniu której widać różnice w jakości. Formaty plików: jpg, png, psd.
Grafika wektorowa - typ grafiki umożliwiający skalowanie obrazu bez utraty jakości. Formaty plików: ai, eps, svg.
Linie cięcia – są to znaczniki, które pokazują linie, po których będziemy ciąć arkusz.
Proof - testowy druk.
Gramatura – grubość materiału w gramach na metr kwadratowy.
Ważne pojęcia, które warto znać nawet po zakończeniu współpracy z grafikiem
Guidebook — często najmniejszy wycinek informacji o stosowaniu marki; zawiera instrukcje o stosowaniu logo, krojów pisma, kolorów, patternów.
Brand Manual — zwykle dotyczy pewnych dziedzin lub pól występowania marki, np. Brand Manual może zawierać szczegółowe informacje na temat projektowania materiałów reklamowych, ale już bez genezy marki.
Księga znaku (ang. brandbook) - największy dokument (instrukcja) dla osób, które w przyszłości będą pracować z nią na co dzień np. grafików, drukarzy, marketigowców. KZ zawiera skróconą historię marki, zasady dotyczące logo i języka wizualnego, jak i inne informacje, czy reguły dotyczące wykorzystania znaku w sposób poprawny.
Layout - graficzny układ strony, składający się z takich elementów jak: podział tekstu na łamy, sekcje lub szpalty, krój pisma, nagłówki, czy logo.
Pattern - powtarzalny graficzny element. Patterny są wykorzystywane przy tworzeniu identyfikacji wizualnej: oryginalny wzór zwiększa rozpoznawalność marki oraz pomaga dostrzec odbiorcy jej znaczenie.
Key visual - motyw graficzny, który definiuje charakter marki, tworzy wizualną spójność, zwiększa rozpoznawalność wśród odbiorców.
Podsumowanie
Znajomość tych pojęć może znacznie ułatwić proces zlecania projektu, pozwoli zaoszczędzić czas oraz szybciej otrzymać projekt, który spełni Twoje oczekiwania, ale jeśli czegoś nie wiesz - pytaj, specjaliści zawsze chętnie udzielą Ci pomocy oraz wytłumaczą rzeczy w prosty sposób.