Jesteś ciekawy, jakie logotypy aktualnie królują na rynku? LogoLounge znalazł odpowiedź, a my przetłumaczyliśmy to na prosty i zrozumiały język. LogoLounge na podstawie prawdziwych prac grafików co roku opracowuje prognozę trendów w projektowaniu logo. Jest profesjonalnym źródłem informacji dla projektantów, które sprzyja dyskusjom, poszukiwaniu inspiracji i referencji.

W najnowszym badaniu przeanalizowano 35 tys. projektów logo zamieszczonych w serwisie w ubiegłym roku. Twórcy raportu wywnioskowali, jakie projekty są w 2021 roku na topie oraz jak prezentują się marki, które znają aktualne tendencje. O wszystkim dowiesz się z tego artykułu.

Marki muszą być tam, gdzie są ich klienci. W tym roku biznes przeniósł się do online, co tym bardziej przekonuje, że znaki graficzne powinny być projektowane dla świata RGB.

Asterisk

Ikona asterisk, czyli gwiazdki, jest mocno zakorzeniona w języku graficznym projektanta. Gwiazdka jest zazwyczaj używana jako znak umowny - symbol odsyłacza do przypisu - lub jako element oznaczający ukryte litery i liczby, np. przy maskowaniu haseł. Znak ten dobrze się skaluje i odczytuje jako słońce, gwiazdę, kwiat, iskrę lub pomysł, i oczywiście jako sygnał do uwagi. Znane firmy takie jak FedEx, czy Walmart już wykorzystują ten element w swoich logo, a po prognozie LogoLounge będzie pojawiać się także w wielu innych projektach.

text

Odwrócone formy

Jeden z najbardziej intrygujących trendów tego roku to odwrócona forma. Wyobraź sobie prostą skręconą taśmę, na której widać przednią i tylną stronę. Ten znak symbolizuje zmianę, której ruch, wbrew pozorom, podąża za obranym kierunkiem.

text

Eksplodująca grafika

Kolejny popularny motyw to abstrakcyjne kształty - szereg malejących fragmentów wystających z podstawowego elementu. Jako przykład LogoLounge podaje logo CBC (Radio-Canada), - głównego kanadyjskiego publicznego nadawcy radiowo-​telewizyjnego - przypominające ze względu na swój kształt i strukturę eksplodującą pizzę. Projekt Burtona Kramera okazał się na tyle niezwykły, że jest najbardziej zapamiętywalnym i znaczącym logo w historii korporacji. W 2020 roku powstało wiele projektów na podstawie właśnie tego motywu.

text

Efekt taśmy

Efektem taśmy w rocznym raporcie LogoLounge nazywa się projekty, w których można zauważyć linie tej samej szerokości bez zaokrągleń, przecinające się pod różnymi kątami. Projekty tego typu są odpowiednie do firmowych znaków lub letteringu.

text

Iluzja głębi

Z pewnością nie jest to nowość, ale symetryczne znaki pełne światła, iluzji i głębi wciąż są aktualne, i chętnie powielane. Nakładające się warstwy łączone z gradientem oraz idealnym symetrycznym kształtem zapewniają hipnotyzujący efekt właściwy typowo digitalowym projektom, który często był wykorzystywany w logo w zeszłym roku.

text

Biały obszar

Charakterystyką tego trendu są nieskomplikowane formy, których elementy często oddziela się białą przestrzenią. Konsumenci przyzwyczaili się do ikon oraz emotikonów, które zapełniają każdy interfejs, dlatego tym bardziej proste loga są atrakcyjne i zrozumiałe w swojej formie i znaczeniu.

text

Kwadrat, podzielony na 4 części

Kwadrat jest fundamentalną figurą dla projektantów, dlatego często stanowi bazę, podstawowy element tworzenia logo. Rozdzielenie tej figury na cztery mniejsze tworzy zestaw elementów, który pomaga wydobyć różnorodność i obfitość marki, tym samym czyniąc znak bardziej zrozumiałym, logicznym i uporządkowanym. Także w tym roku wśród projektantów zauważa się prawdziwą obsesję ułożenia tych czterech elementów w jednym większym.

text

Łańcuch

Dzięki nietypowej technice wykorzystania linii utworzonych wielokierunkowymi półkolami powstają takie symbole jak dym, fale lub po prostu ciekawe przykuwające uwagę abstrakcyjne formy. Ta technika dodaje znakowi rytmiczności przy minimalnym wysiłku wzrokowym.

text

Zmienne czcionki

Czcionki zmienne mają swój duży udział w projektowaniu znaków w ciągu ostatnich kilku lat. Dostosowywanie takich atrybutów jak grubość, szerokość, czy pochylenie daje możliwość stworzenia projektów z iluzją optyczną. Ten efekt nadaje się do projektów, w których istnieje potrzeba pokazania zmiany lub różnorodności.

text

Mergowanie

Efekt mergowania autor raportu porównuje do wyglądu kropli wody na szybie prysznica. Ten proces łączenia się projektanci graficzni zaczerpnęli prosto z natury - elementy zlewają się, jednak wciąż widoczna jest ich indywidualna forma. Projekty tego typu symbolizują wspólną siłę lub wspólny wysiłek.

text

Gradient w kole

Koło symbolizuje całość, nieskończoność, cykliczność - istnieje dużo symboli tego podstawowego kształtu. Dzięki udoskonalonym narzędziom tworzenie płynnych gradientów daje możliwość uzyskania jeszcze bardziej intrygujących efektów. Te specyficzne zmiany kolorów od środka lub krawędzi wzbogacają typowy kształt na tyle, że uznano go za trend 2021 roku.

text

Ruch statycznych form

Aby pokazać ruch w logo, animacja nie jest konieczna. Projektanci korzystają z iluzji ruchu dzięki powielaniu tego samego kształtu jak w serii ujęć. Efekt ruchu wzmacnia tutaj różnica kolorów i zniekształcenie perspektywy. Technika nadaje logo trzeci wymiar i przykuje wzrok odbiorcy do Twojego znaku.

text

Identyfikator dla psa

W raporcie LogoLounge technikę tę porównują do identyfikatora dla psa. Polega ona na tym, że napis powiela kształt pełnej figury, zmienia kierunki, zagina się. Sam tekst staje się dekoracyjnym elementem, wzorem.

text

Grawery

Stara estetyka grawerowanych wzorów nadal inspiruje grafików. Loga wykonane w tym stylu mogą być proste lub szczegółowe, ale zawsze będą rozpoznawalne i odpowiednie dla wielu brandów.

text

Belki zmieniające grubość

Ostatnim trendem 2021 roku według LogoLounge są znaki, które zawierają elementy grubych lub cienkich promieni, kierowanych do środka lub w różne strony. Duża liczba promieni daje wrażenie ruchu lub blasku.

text

Oryginalny tekst autorstwa Billa Gardnera.

Podsumowanie

Warto pamiętać, że choć trendy pomagają zrozumieć aktualne kierunki w branży, nie powinny być traktowane jako jedyna wskazówka podczas projektowania. Aby stworzyć dobre logo na lata, potrzebny jest przede wszystkim pomysł. Ładny i modny znak może okazać się nieskuteczny, jeśli zabranie czynnika strategicznego.