Typografia i style krojów pisma
Z typografią stykamy się niemal wszędzie. Dobór kroju pisma może znacznie poprawić lub pogorszyć wygląd finalnego projektu, bądź podkreślić wartość merytoryczną przekazywanych słów. Coraz większą uwagę przykładamy do tego z jakiego kroju pisma korzystamy w różnych typach treści. Jednak skład tekstu nie sprowadza się tylko do wybrania odpowiedniego fontu - warto wiedzieć nieco więcej na ten temat, by tekst przez nas przygotowywany był łatwy do odczytania i zgadzał się z jego przeznaczeniem.
Skąd pochodzi nasz alfabet?
Na początek przyjrzyjmy się budowie liter. Alfabet rzymski, którym się posługujemy, wywodzi się ze starożytnego Rzymu, a pierwotnie służył wyłącznie do zapisu łaciny. Litery te mają charakterystyczne szerokie kreski na zakończeniu każdej linii tworzącej literę (szeryfy), a powstały one w wyniku technik, jakich wtedy używano - litery wykuwane były zapisywane za pomocą patyczka o ściętej pod skosem końcówce, lub wykuwane dłutem w kamieniu- oba narzędzia pozostawiały ślad w postaci takiej kreski właśnie. Rzymianie ogromną uwagę przykładali do harmonii optycznej w zapisie liter, stąd stosowanie węższych i szerszych linii w ich budowie, a także matematycznie obliczone wielkości zastosowanych liter. Dotychczas pismo zapisywane było wyłącznie za pomocą wielkich liter. Tablica z Kolumny Trajana na Forum Romanum jest uznawana za wzorzec litery alfabetu rzymskiego.
Podstawowe pojęcia z zakresu typografii to:
- majuskuła - wielka litera
- minuskuła - mała litera
- światło międzyliterowe - obszar niezadrukowany pomiędzy jednym, a drugim znakiem
- światło międzyliterowe - obszar niezadrukowany wewnątrz znaku
- kerning - odległość pomiędzy znakami
- ligartura - łączenia dwóch znaków
http://collegiumpapricum.com/
Podstawowymi rodzajami na jakie możemy podzielić kroje pisma są:
- pismo szeryfowe (serif) - czyli takie, w których występują szeryfy
- pismo bezszeryfowe (sans serif) - gdzie szeryfy nie występują
Nie istnieje jeden, ogólnie przyjęty system klasyfikacji poszczególnych krojów, jednak najbardziej popularnym jest system wprowadzony przez firmę Adobe i to na nim się skupimy.
Pismo gotyckie (Blackletter)
Ten typ krojów swą angielską nazwę zawdzięcza wrażeniu, jakie daje zadrukowana w ten sposób strona- wydaje się ona ciemna, a pismo ciężkie. Litery są zbudowane z linii o różnej szerokości.
Antykwy renesansowe (Old Face)
Ten typ to kroje lekkie, o zróżnicowanych szerokościach linii i subtelnych łukach.
Antykwy barokowe (Transitional)
Stanowią przejście pomiędzy antykwami renesansowymi a klasycystycznymi, dlatego zachowują niektóre cechy z obu typów. W odróżnieniu do antykw renesansowych posiadają większy kontrast w światłach znaków, a wydłużenia minuskuł zazwyczaj nie wystają ponad majuskuły.
Antykwy klasycystyczne (Modern, Didone)
Ten typ krojów pisma pojawił się wraz z techniką miedziorytu, który pozwalał na zastosowanie mocno kontrastowych grubości linii tworzących znak.
Antykwy linearne bezszeryfowe (Gothic, Sans Serif, Grotesque)
Wraz z rozkwitem przemysłu i reklamy zaczęto używać krojów bezszeryfowych, łatwiej czytelnych z odległości, świetnie nadających się na różnego rodzaju afisze i reklamy.
Pisanki
Wszystkie czcionki którymi obecnie się posługujemy mają swoje korzenie w którymś z powyższych typów. Istnieją jednak również tzw. pisanki - kroje, które imitują odręczny charakter pisma, w mniej lub bardziej ozdobny sposób. Z reguły dzielą się one na:
Pisanki kaligraficzne
pochodzące od kaligrafii, sprawiające wrażenie pisania wyprofilowanym pędzlem
Pisanki niedbałe
imitujące pismo wykonane zwykłym pisakiem bądź pędzlem
Pisanki gotyckie
powstałe w oparciu o średniowieczne manuskrypty, rzadko używane ze względu na utrudnioną czytelność
Pisanki angielskie
pochodzące od oficjalnego pisma odręcznego w XVIII w. Przez swoją elegancką formę często wykorzystywane w różnego rodzaju zaproszeniach, nagłówkach- wszędzie, gdzie zależy na wykwintnym oddziaływaniu znaków.
Obecnie najbardziej popularnymi krojami pisma są te bezszeryfowe, najczęściej inspirowane kształtami liter opracowanymi na potrzeby Helvetici. Doskonale sprawdzają się w zarówno w tekstach formalnych jak i tych nieoficjalnych. Warto jednak spróbować inne rozwiązanie, gdy pięknie napisany tekst zapada w pamięć i jego czytanie sprawia dużą przyjemność.
Typografia i style krojów pisma
Typografia i style krojów pisma
Z typografią stykamy się niemal wszędzie. Dobór kroju pisma może znacznie poprawić lub pogorszyć wygląd finalnego projektu, bądź podkreślić wartość merytoryczną przekazywanych słów. Coraz większą uwagę przykładamy do tego z jakiego kroju pisma korzystamy w różnych typach treści. Jednak skład tekstu nie sprowadza się tylko do wybrania odpowiedniego fontu - warto wiedzieć nieco więcej na ten temat, by tekst przez nas przygotowywany był łatwy do odczytania i zgadzał się z jego przeznaczeniem.
Skąd pochodzi nasz alfabet?
Na początek przyjrzyjmy się budowie liter. Alfabet rzymski, którym się posługujemy, wywodzi się ze starożytnego Rzymu, a pierwotnie służył wyłącznie do zapisu łaciny. Litery te mają charakterystyczne szerokie kreski na zakończeniu każdej linii tworzącej literę (szeryfy), a powstały one w wyniku technik, jakich wtedy używano - litery wykuwane były zapisywane za pomocą patyczka o ściętej pod skosem końcówce, lub wykuwane dłutem w kamieniu- oba narzędzia pozostawiały ślad w postaci takiej kreski właśnie. Rzymianie ogromną uwagę przykładali do harmonii optycznej w zapisie liter, stąd stosowanie węższych i szerszych linii w ich budowie, a także matematycznie obliczone wielkości zastosowanych liter. Dotychczas pismo zapisywane było wyłącznie za pomocą wielkich liter. Tablica z Kolumny Trajana na Forum Romanum jest uznawana za wzorzec litery alfabetu rzymskiego.
Podstawowe pojęcia z zakresu typografii to:
- majuskuła - wielka litera
- minuskuła - mała litera
- światło międzyliterowe - obszar niezadrukowany pomiędzy jednym, a drugim znakiem
- światło międzyliterowe - obszar niezadrukowany wewnątrz znaku
- kerning - odległość pomiędzy znakami
- ligartura - łączenia dwóch znaków
http://collegiumpapricum.com/
Podstawowymi rodzajami na jakie możemy podzielić kroje pisma są:
- pismo szeryfowe (serif) - czyli takie, w których występują szeryfy
- pismo bezszeryfowe (sans serif) - gdzie szeryfy nie występują
Nie istnieje jeden, ogólnie przyjęty system klasyfikacji poszczególnych krojów, jednak najbardziej popularnym jest system wprowadzony przez firmę Adobe i to na nim się skupimy.
Pismo gotyckie (Blackletter)
Ten typ krojów swą angielską nazwę zawdzięcza wrażeniu, jakie daje zadrukowana w ten sposób strona- wydaje się ona ciemna, a pismo ciężkie. Litery są zbudowane z linii o różnej szerokości.
Antykwy renesansowe (Old Face)
Ten typ to kroje lekkie, o zróżnicowanych szerokościach linii i subtelnych łukach.
Antykwy barokowe (Transitional)
Stanowią przejście pomiędzy antykwami renesansowymi a klasycystycznymi, dlatego zachowują niektóre cechy z obu typów. W odróżnieniu do antykw renesansowych posiadają większy kontrast w światłach znaków, a wydłużenia minuskuł zazwyczaj nie wystają ponad majuskuły.
Antykwy klasycystyczne (Modern, Didone)
Ten typ krojów pisma pojawił się wraz z techniką miedziorytu, który pozwalał na zastosowanie mocno kontrastowych grubości linii tworzących znak.
Antykwy linearne bezszeryfowe (Gothic, Sans Serif, Grotesque)
Wraz z rozkwitem przemysłu i reklamy zaczęto używać krojów bezszeryfowych, łatwiej czytelnych z odległości, świetnie nadających się na różnego rodzaju afisze i reklamy.
Pisanki
Wszystkie czcionki którymi obecnie się posługujemy mają swoje korzenie w którymś z powyższych typów. Istnieją jednak również tzw. pisanki - kroje, które imitują odręczny charakter pisma, w mniej lub bardziej ozdobny sposób. Z reguły dzielą się one na:
Pisanki kaligraficzne
pochodzące od kaligrafii, sprawiające wrażenie pisania wyprofilowanym pędzlem
Pisanki niedbałe
imitujące pismo wykonane zwykłym pisakiem bądź pędzlem
Pisanki gotyckie
powstałe w oparciu o średniowieczne manuskrypty, rzadko używane ze względu na utrudnioną czytelność
Pisanki angielskie
pochodzące od oficjalnego pisma odręcznego w XVIII w. Przez swoją elegancką formę często wykorzystywane w różnego rodzaju zaproszeniach, nagłówkach- wszędzie, gdzie zależy na wykwintnym oddziaływaniu znaków.
Obecnie najbardziej popularnymi krojami pisma są te bezszeryfowe, najczęściej inspirowane kształtami liter opracowanymi na potrzeby Helvetici. Doskonale sprawdzają się w zarówno w tekstach formalnych jak i tych nieoficjalnych. Warto jednak spróbować inne rozwiązanie, gdy pięknie napisany tekst zapada w pamięć i jego czytanie sprawia dużą przyjemność.
pl-PL
1
Home
Zamów logo online. Najtańsze logotypy w Polsce. Profesjonalna obsługa, poprawki projektu gratis. Logo dla firm, logo dla startupów, logo dla biznesu, logo dla profesjonalistów.
2
Home
Z typografią stykamy się niemal wszędzie. Dobór kroju pisma może znacznie poprawić lub pogorszyć wygląd finalnego projektu, bądź podkreślić wartość merytoryczną przekazywanych słów. Coraz większą uwagę przykładamy do tego z jakiego kroju pisma korzystamy w różnych typach treści. Jednak skład tekstu nie sprowadza się tylko do wybrania odpowiedniego fontu - warto wiedzieć nieco więcej na ten temat, by tekst przez nas przygotowywany był łatwy do odczytania i zgadzał się z jego przeznaczeniem.
Skąd pochodzi nasz alfabet?
Na początek przyjrzyjmy się budowie liter. Alfabet rzymski, którym się posługujemy, wywodzi się ze starożytnego Rzymu, a pierwotnie służył wyłącznie do zapisu łaciny. Litery te mają charakterystyczne szerokie kreski na zakończeniu każdej linii tworzącej literę (szeryfy), a powstały one w wyniku technik, jakich wtedy używano - litery wykuwane były zapisywane za pomocą patyczka o ściętej pod skosem końcówce, lub wykuwane dłutem w kamieniu- oba narzędzia pozostawiały ślad w postaci takiej kreski właśnie. Rzymianie ogromną uwagę przykładali do harmonii optycznej w zapisie liter, stąd stosowanie węższych i szerszych linii w ich budowie, a także matematycznie obliczone wielkości zastosowanych liter. Dotychczas pismo zapisywane było wyłącznie za pomocą wielkich liter. Tablica z Kolumny Trajana na Forum Romanum jest uznawana za wzorzec litery alfabetu rzymskiego.
Podstawowe pojęcia z zakresu typografii to:
- majuskuła - wielka litera
- minuskuła - mała litera
- światło międzyliterowe - obszar niezadrukowany pomiędzy jednym, a drugim znakiem
- światło międzyliterowe - obszar niezadrukowany wewnątrz znaku
- kerning - odległość pomiędzy znakami
- ligartura - łączenia dwóch znaków
http://collegiumpapricum.com/
Podstawowymi rodzajami na jakie możemy podzielić kroje pisma są:
- pismo szeryfowe (serif) - czyli takie, w których występują szeryfy
- pismo bezszeryfowe (sans serif) - gdzie szeryfy nie występują
Nie istnieje jeden, ogólnie przyjęty system klasyfikacji poszczególnych krojów, jednak najbardziej popularnym jest system wprowadzony przez firmę Adobe i to na nim się skupimy.
Pismo gotyckie (Blackletter)
Ten typ krojów swą angielską nazwę zawdzięcza wrażeniu, jakie daje zadrukowana w ten sposób strona- wydaje się ona ciemna, a pismo ciężkie. Litery są zbudowane z linii o różnej szerokości.
Antykwy renesansowe (Old Face)
Ten typ to kroje lekkie, o zróżnicowanych szerokościach linii i subtelnych łukach.
Antykwy barokowe (Transitional)
Stanowią przejście pomiędzy antykwami renesansowymi a klasycystycznymi, dlatego zachowują niektóre cechy z obu typów. W odróżnieniu do antykw renesansowych posiadają większy kontrast w światłach znaków, a wydłużenia minuskuł zazwyczaj nie wystają ponad majuskuły.
Antykwy klasycystyczne (Modern, Didone)
Ten typ krojów pisma pojawił się wraz z techniką miedziorytu, który pozwalał na zastosowanie mocno kontrastowych grubości linii tworzących znak.
Antykwy linearne bezszeryfowe (Gothic, Sans Serif, Grotesque)
Wraz z rozkwitem przemysłu i reklamy zaczęto używać krojów bezszeryfowych, łatwiej czytelnych z odległości, świetnie nadających się na różnego rodzaju afisze i reklamy.
Pisanki
Wszystkie czcionki którymi obecnie się posługujemy mają swoje korzenie w którymś z powyższych typów. Istnieją jednak również tzw. pisanki - kroje, które imitują odręczny charakter pisma, w mniej lub bardziej ozdobny sposób. Z reguły dzielą się one na:
Pisanki kaligraficzne
pochodzące od kaligrafii, sprawiające wrażenie pisania wyprofilowanym pędzlem
Pisanki niedbałe
imitujące pismo wykonane zwykłym pisakiem bądź pędzlem
Pisanki gotyckie
powstałe w oparciu o średniowieczne manuskrypty, rzadko używane ze względu na utrudnioną czytelność
Pisanki angielskie
pochodzące od oficjalnego pisma odręcznego w XVIII w. Przez swoją elegancką formę często wykorzystywane w różnego rodzaju zaproszeniach, nagłówkach- wszędzie, gdzie zależy na wykwintnym oddziaływaniu znaków.
Obecnie najbardziej popularnymi krojami pisma są te bezszeryfowe, najczęściej inspirowane kształtami liter opracowanymi na potrzeby Helvetici. Doskonale sprawdzają się w zarówno w tekstach formalnych jak i tych nieoficjalnych. Warto jednak spróbować inne rozwiązanie, gdy pięknie napisany tekst zapada w pamięć i jego czytanie sprawia dużą przyjemność.
Z typografią stykamy się niemal wszędzie. Dobór kroju pisma może znacznie poprawić lub pogorszyć wygląd finalnego projektu, bądź podkreślić wartość merytoryczną przekazywanych słów. Coraz większą uwagę przykładamy do tego z jakiego kroju pisma korzystamy w różnych typach treści. Jednak skład tekstu nie sprowadza się tylko do wybrania odpowiedniego fontu - warto wiedzieć nieco więcej na ten temat, by tekst przez nas przygotowywany był łatwy do odczytania i zgadzał się z jego przeznaczeniem.
Skąd pochodzi nasz alfabet?
Na początek przyjrzyjmy się budowie liter. Alfabet rzymski, którym się posługujemy, wywodzi się ze starożytnego Rzymu, a pierwotnie służył wyłącznie do zapisu łaciny. Litery te mają charakterystyczne szerokie kreski na zakończeniu każdej linii tworzącej literę (szeryfy), a powstały one w wyniku technik, jakich wtedy używano - litery wykuwane były zapisywane za pomocą patyczka o ściętej pod skosem końcówce, lub wykuwane dłutem w kamieniu- oba narzędzia pozostawiały ślad w postaci takiej kreski właśnie. Rzymianie ogromną uwagę przykładali do harmonii optycznej w zapisie liter, stąd stosowanie węższych i szerszych linii w ich budowie, a także matematycznie obliczone wielkości zastosowanych liter. Dotychczas pismo zapisywane było wyłącznie za pomocą wielkich liter. Tablica z Kolumny Trajana na Forum Romanum jest uznawana za wzorzec litery alfabetu rzymskiego.
Podstawowe pojęcia z zakresu typografii to:
- majuskuła - wielka litera
- minuskuła - mała litera
- światło międzyliterowe - obszar niezadrukowany pomiędzy jednym, a drugim znakiem
- światło międzyliterowe - obszar niezadrukowany wewnątrz znaku
- kerning - odległość pomiędzy znakami
- ligartura - łączenia dwóch znaków
http://collegiumpapricum.com/
Podstawowymi rodzajami na jakie możemy podzielić kroje pisma są:
- pismo szeryfowe (serif) - czyli takie, w których występują szeryfy
- pismo bezszeryfowe (sans serif) - gdzie szeryfy nie występują
Nie istnieje jeden, ogólnie przyjęty system klasyfikacji poszczególnych krojów, jednak najbardziej popularnym jest system wprowadzony przez firmę Adobe i to na nim się skupimy.
Pismo gotyckie (Blackletter)
Ten typ krojów swą angielską nazwę zawdzięcza wrażeniu, jakie daje zadrukowana w ten sposób strona- wydaje się ona ciemna, a pismo ciężkie. Litery są zbudowane z linii o różnej szerokości.
Antykwy renesansowe (Old Face)
Ten typ to kroje lekkie, o zróżnicowanych szerokościach linii i subtelnych łukach.
Antykwy barokowe (Transitional)
Stanowią przejście pomiędzy antykwami renesansowymi a klasycystycznymi, dlatego zachowują niektóre cechy z obu typów. W odróżnieniu do antykw renesansowych posiadają większy kontrast w światłach znaków, a wydłużenia minuskuł zazwyczaj nie wystają ponad majuskuły.
Antykwy klasycystyczne (Modern, Didone)
Ten typ krojów pisma pojawił się wraz z techniką miedziorytu, który pozwalał na zastosowanie mocno kontrastowych grubości linii tworzących znak.
Antykwy linearne bezszeryfowe (Gothic, Sans Serif, Grotesque)
Wraz z rozkwitem przemysłu i reklamy zaczęto używać krojów bezszeryfowych, łatwiej czytelnych z odległości, świetnie nadających się na różnego rodzaju afisze i reklamy.
Pisanki
Wszystkie czcionki którymi obecnie się posługujemy mają swoje korzenie w którymś z powyższych typów. Istnieją jednak również tzw. pisanki - kroje, które imitują odręczny charakter pisma, w mniej lub bardziej ozdobny sposób. Z reguły dzielą się one na:
Pisanki kaligraficzne
pochodzące od kaligrafii, sprawiające wrażenie pisania wyprofilowanym pędzlem
Pisanki niedbałe
imitujące pismo wykonane zwykłym pisakiem bądź pędzlem
Pisanki gotyckie
powstałe w oparciu o średniowieczne manuskrypty, rzadko używane ze względu na utrudnioną czytelność
Pisanki angielskie
pochodzące od oficjalnego pisma odręcznego w XVIII w. Przez swoją elegancką formę często wykorzystywane w różnego rodzaju zaproszeniach, nagłówkach- wszędzie, gdzie zależy na wykwintnym oddziaływaniu znaków.
Obecnie najbardziej popularnymi krojami pisma są te bezszeryfowe, najczęściej inspirowane kształtami liter opracowanymi na potrzeby Helvetici. Doskonale sprawdzają się w zarówno w tekstach formalnych jak i tych nieoficjalnych. Warto jednak spróbować inne rozwiązanie, gdy pięknie napisany tekst zapada w pamięć i jego czytanie sprawia dużą przyjemność.