Barwa odgrywa niezwykle ważną rolę w marketingu. Odpowiednio dobrane kolory reprezentują cechy danej marki, bądź produktu, pobudzają do działania lub wyciszają. Warto znać właściwości barw i uczucia, jakie wywołują, by skutecznie stosować je w promocji swojej firmy. Poniżej znajdziesz parę wskazówek, jak efektywnie wykorzystywać kolor w promocji swojej marki.


Żółty to kolor optymizmu i pewności siebie. Świetnie sprawdza się w przypadku marek, których grupą docelową są dzieci. Jednocześnie żółty pobudza apetyt, często więc wykorzystywany jest przy promocji fast foodów.

identyfikacja wizualna kolor żółty

Pomarańczowy najczęściej stosuje się w przypadku promocji produktów dla młodych ludzi. Symbolizuje dynamizm, energię i dobrą zabawę.

identyfikacja wizualna kolor pomarańczowy

Czerwień to kolor najbardziej pobudzający. Skłania do aktywności, dlatego często wykorzystywany jest np. podczas wyprzedaży. Kojarzy się z namiętnością, bliskością, a jednocześnie reprezentuje konsekwencję w działaniu i upór.

identyfikacja wizualna kolor czerwony

Zieleń to kolor harmonii i odprężenia. Doskonale sprawdzi się w reklamie działalności związanych z naturą, zdrowiem, a także firmach zajmujących się zasobami ludzkimi, ponieważ zachęca do kontaktów międzyludzkich i wzbudza poczucie przynależności.

identyfikacja wizualna kolor zielony

Niebieski jest zdecydowanie najczęściej wykorzystywanym kolorem przez firmy ze wszytskich branży. To kolor odpowiedzialności, sumienności, dojrzałości. Wzbudza zaufanie, jednak zbyt często powtarzany szybko się nudzi, gdyż wydaje się byt zachowawczy. Nieodpowiedni dla firm związanych z jedzeniem, gdyż może kojarzyć się z pleśnią i zgnilizną.

identyfikacja wizualna kolor niebieski

Fiolet dawniej przypisany był wyłącznie monarchom, stąd kojarzenie go z luksusem i bogactwem. Najczęściej używany przy projektach skierownaych do kobiet, jednak może reprezentować również firmy związane rozwojem i technologią, bowiem przywodzi na myśl kretywność i nowatorstwo.

identyfikacja wizualna kolor fioletowy

Czerń stosuje się przy promocji marek ekskluzywnych. Symbolizuje sukces, profesjonalizm i opanowanie, jednak w nadmiarze przygnębia, kojarzy się z żałobą i smutkiem.

identyfikacja wizualna kolor czarny

Oczywiście przy planowaniu zastosowaniu kolorów należy wziąć pod uwagę grupę, do której kierujemy swój produkt i rynek, na którym zamierzamy promować naszą firmę. Na przykład w krajach zachodnich biel, będąca symbolem niewinności i czystości, na Wschodzie oznacza śmierć i zagubienie. Kobiety wolą barwy ciepłe, natomiast mężczyźni-chłodne, a zbyt intensywne barwy wywołują niepokój u osób starszych.


Wybierając paletę kolorystyczną, która w przyszłości ma reprezentować firmę warto również zwrócić uwagę na odcień, temperaturę barw, a także- w przypadku łączenia kolorów- kontrast i wzajemne oddziaływanie. Kolor w reklamie to potężna wartość, jednak warto wiedzieć który kolor nam sprzyja.