W tym artykule wyjaśnimy dlaczego nie warto korzystać tylko z jednej wersji logo na wszystkich nośnikach, oraz jakie odmiany logo będą Ci potrzebne. Zazwyczaj informacje o wersjach alternatywnych logo są zamieszczone w księdze znaku. W zależności od projektu ten dział może być bardziej lub mniej rozbudowany.

Czym są alternatywne wersje logo ?

Wesje alternatywne logo to są wersje, które są dopuszczone do użytku. Powstają one, ponieważ w różnych sytuacjach znak firmowy może być prezentowany inaczej np. logo do mediów społecznościowych może być wykonane jako skrót lub abrewiatura.

Na nośnikach identyfikacji wizualnej - miejscach, gdzie jest prezentowane logo - czasami umieszczenie podstawowej wersji logo nie jest możliwe. Jest kilka przyczyn dlaczego:

  • Za mała powierzchnia - logo nie będzie widoczne w całości.
  • Forma nośnika - umieszczenie logo w wersji poziomej na pionowej płaszczyźnie będzie nieczytelne.
  • Brak możliwości wykorzystania wielu kolorów - ciemne logo na ciemnym tle lub na odwrót - brak kontrastu.
  • Wykonanie tłoczenia na papierze lub innym tworzywie - niezbędna uproszczona wersja logo, bez drobnych detali.

Na przykład logo Instagrama składa się ze znaku graficznego oraz części tekstowej, które razem prawie nie są prezentowane: sygnet jest wykorzystany osobno jako ikona aplikacji, część tekstowa - w miejscach, gdzie trzeba pokazać pełną nazwę sieci społecznościowej. Obydwie formy logo są rozpoznawalne oraz kojarzą się wyłącznie z Instagramem. text

Alternatywne wersje logo można podzielić na trzy typy:

  1. Układ logo
  2. Wersja skrócona
  3. Wersje kolorystyczne

1.Układ logo

Aby wkomponować logo w konkretny nośnik, projektanci często zmieniają jego układ, przesuwają części logo lub zamieniają części logo miejscami. Są dwie wersje układu logo pozioma oraz pionowa. text

2.Uproszczona (skrócona) wersja logo.

Istnieje znacznie więcej uproszczonych odmian logo niż wersji układu. De facto, liczba prostych wersji zależy od tego, jak wygląda podstawowy znak firmowy: na przykład trudniej wykonać skróconą wersję logotypu (samego tekstu), ale logo z kilkoma komponentami może mieć 4-5 skróconych form.

  1. Wersje kolorystyczne

Każda logo ma określoną kolorystykę. Dokumenty są często drukowane na czarno-białych drukarkach, a jeśli projektant nie spojrzał na logo w wersji dwukolorowej, wynik na papierze może być dosyć zaskakujący - np. rozmyta szara plama.

Kolory dla wersji kolorystycznych logo nie są wymyślane na nowo: kolory są pobierane z listy kolorów marki. Dzięki temu firma może sprawić, że logo będzie wspólne, czytelne na dowolnym nośniku. text

Oprócz wymienionych typów logo istnieją formy logo dynamiczne - kiedy logo na każdym nośniku wygląda inaczej. Takie logo nie ma podstawowej oraz alternatywnej wersji. Dobrym przykładem jest logo Instytutu Fińskiego w Petersburgu, które zostało opracowane przez studio Shishki. Logo zakrzywia się w naturalnych falach, dostosowując się do każdego nośnika: wizytówki, koperty itp. text

Podsumowanie:

Wersje alternatywne logo to są wszystkie dopuszczone do użycia formy logo: logo z hasłem firmowym, wersje monochromatyczne, wersje achromatyczne, wersje skrócone logo (sam sygnet - element graficzny lub abrewiatura - cześć typograficzna). Powstają one, ponieważ w różnych sytuacjach znak firmowy może być prezentowany inaczej. Dlatego właśnie tworzy się go w różnych wersjach, aby zachować czytelność oraz spójność w całej identyfikacji wizualnej. Wszystkie te wersje powinny znaleźć się w Księdze Znaku, aby osoby korzystające z niej mogły bez problemu obrandować każdy element budujący wizerunek marki, bez względu na jego wielkość czy obszar roboczy. text

Czy potrzebujesz dodatkowe formy logo oprócz podstawowej?

Zadanie sobie tego pytania jest kluczowe w kontekście współczesnego brandingu, ponieważ podstawowa wersja logo nie zawsze sprawdzi się w każdej sytuacji. W zależności od medium, rozmiaru lub kontekstu, różne wersje logo mogą być niezbędne, aby zapewnić spójność i rozpoznawalność marki w różnych kanałach komunikacji.

Na przykład:

  1. Media społecznościowe: Platformy takie jak Instagram, Twitter czy Facebook często wymagają bardziej kompaktowych wersji logo, np. w formie skrótu lub symbolu. Tradycyjne, rozbudowane logo może nie być czytelne w małych rozmiarach, więc uproszczona forma zapewni lepszą widoczność i rozpoznawalność.
  2. Materiały drukowane: W zależności od rodzaju nośnika, czy to wizytówka, plakat, czy opakowanie produktu, logo może wymagać modyfikacji, aby lepiej współgrać z formatem. Na małych powierzchniach potrzebne mogą być wersje logo bez drobnych detali, które w innym wypadku mogą stać się nieczytelne.
  3. Strony internetowe i aplikacje: Wersje logo zoptymalizowane do wyświetlania na ekranach cyfrowych (w formatach takich jak favicon, ikony aplikacji) powinny być bardziej minimalistyczne. Ważne jest, aby logo było dobrze widoczne zarówno na dużych monitorach, jak i na małych ekranach mobilnych.
  4. Monochromatyczne wersje: W sytuacjach, w których użycie kolorów jest ograniczone (np. druk czarno-biały, tłoczenia na materiałach), potrzebne będą wersje logo w odcieniach szarości lub w jednym kolorze, które zachowują swoją tożsamość bez polegania na pełnej palecie barw.
  5. Animowane logo: W przypadku materiałów wideo lub stron internetowych, dynamiczne, animowane logo może przyciągnąć uwagę i wzmocnić przekaz marki. Tego typu logo może pokazywać ruch, ewoluując w różnych kierunkach w zależności od medium.

Posiadanie dodatkowych form logo pozwala marce na większą elastyczność i lepsze dopasowanie do specyfiki medium, zachowując jednocześnie spójność wizualną we wszystkich kanałach. Ostatecznie, różne wersje logo pomagają zapewnić, że marka pozostanie rozpoznawalna i profesjonalna, niezależnie od kontekstu.

Księga znaku - dlaczego warto?

Zamawiając standardową księgę znaku nie musisz martwić się o alternatywnych wersjach logo, te i wiele innych potrzebnych informacji o tym jak korzystać z logo już będą zawarte w tym dokumencie.