Po zakończeniu realizacji każdego projektu graficznego, takiego jak logo, baner, wizytówka, ulotka itd, klient otrzymuje pliki graficzne w ściśle określonych formatach. Są to formaty rastrowe lub wektorowe. W tym artykule dowiesz się jak te formaty się różnią oraz które pliki będą Ci potrzebne.

Zanim przejdziemy do omówienia zalet i wad obu typów grafiki, scharakteryzujmy krótko, czym jest grafika rastrowa.

Grafika rastrowa jest to obraz stanowiący zbiór określonej liczby punktów (pikseli) umieszczonych na pionowo-poziomej siatce (mapie), który posiada trzy wartości: wysokość, szerokość i kolor.

Obrazy w formacie rastrowym spotykamy najczęściej w Internecie — są to praktycznie wszystkie zdjęcia i grafiki, które widzisz w sieci. Znajdują one zastosowanie również w fotografii i w telewizji.

Jeśli posiadasz projekt logo w formacie rastrowym, to mógł on zostać wykonany w jednym z programów: Adobe Photoshop, CorelDraw albo GIMP.

Tego typu plik będzie miał rozszerzenie:

  • JPG, JPEG,
  • PNG,
  • PSD (pliki programu Photoshop),
  • GIF,
  • TIF lub
  • BMP (bitmapy).

text

Zalety grafiki rastrowej (bitmapy)

Mocną stroną grafiki rastrowej jest fakt, że doskonale radzi sobie z odwzorowaniem głębi i subtelności barw, dlatego tak dobrze sprawdza się w przypadku zdjęć lub projektów fotorealistycznych posiadających sporo barw i detali. Taki zapis daje również wiele możliwości fotomontażu.

Grafika wektorowa jest idealna dla znaku nieposiadającego zbyt dużej ilości szczegółów. Z plikiem w wektorach przygotujesz, chociażby laserowy projekt grawera, czy logo firmy do wycinania z folii samoprzylepnej.

Logo rastrowe zapisane jest w łatwo obsługiwanych formatach, co sprawia, że możesz edytować je praktycznie w każdym narzędziu graficznym, nawet w Paint.

Co więcej, wykorzystasz je do publikacji na stronach internetowych i w mediach społecznościowych.

Wady grafiki rastrowej (bitmapy)

Grafika rastrowa posiada jednak kilka wad, z których kluczową jest brak możliwości skalowania obrazu bez utraty jakości. W związku z tym, jeśli powiększysz logo firmy zapisane np. w PNG, szybko zauważysz, jak nieostre się staje (widoczne są pojedyncze połączone ze sobą rozmyte punkty, a także ząbkowate krawędzie na końcach obrazu). Dzieje się tak dlatego, że po powiększeniu znaku graficznego ponad rozmiar oryginalny, edytor musi uzupełnić brakujące piksele i umieścić je między wyjściowymi.

Tu pojawia się kolejny problem. Aby logo rastrowe nadawało się do druku, jego rozdzielczość musiałaby być wystarczająco duża, a to z kolei powoduje, że plik osiąga ogromny rozmiar. Jest to rozwiązanie bardzo niepraktyczne i nie wykorzystuje się go w profesjonalnych wydrukach.

Zalety wektorów

Ze względu na to, że grafika wektorowa opisana jest za pomocą współrzędnych, plik małych rozmiarów może zawierać grafikę o wysokiej rozdzielczości. Oznacza to, że logo wektorowe daje się skalować w nieskończoność. To niewątpliwie wielka zaleta tego tupu grafiki. Z powodzeniem możesz więc dostarczyć grafikowi lub pracownikowi drukarni np. plik PDF o rozmiarze mniejszym niż 1 MB, ponieważ oboje będą w stanie powiększyć obraz do dowolnych rozmiarów i użyć go nawet na wielkim formacie. Mocną stroną grafiki w krzywych jest także szeroki zakres edycji. W razie potrzeby uzyskasz projekt logo w formacie rastrowym i umieścisz go w dowolnym miejscu, np. w mediach społecznościowych.

Plik wektorowy będzie miał rozszerzenie:

  • SVG
  • AI
  • PDF
  • EPS
  • CDR

Bardziej szczegółowe informacje odnośnie tych formatów znajdziesz w artykule: Jaki format logo w krzywych?.

Wady wektorów

Choć do efektywnego projektowania logo, najlepiej skorzystać z zapisu wektorowego, to ma on pewne wady. Jedną z nich jest dość duży poziom skomplikowania tworzenia grafiki w tym formacie.

Co więcej, w odróżnieniu od grafiki rastrowej, wektory nie najlepiej nadają się do projektowania logotypów szczegółowych, o dużej liczbie detali, czy kolorów.

Jeśli nie posiadasz bardziej zaawansowanych edytorów grafiki, to prawdopodobnie nie otworzysz logo zapisanego w krzywych. Format takiej grafiki bardzo często odczytywany jest wyłącznie przez program, w którym ją utworzono, co dla wielu będzie stanowiło niedogodność.

Podsumowując posiadanie projektu logo w formacie wektorowym ma znaczną przewagę nad formatem rastrowym pod względem jakości. Ten format jest bardziej uniwersalny, pozwala na wykorzystanie logo przy każdej technice znakowania. Jeśli zamierzasz korzystać z projektu logo używając go tylko jako zdjęcie profilowe na Facebook lub Insta, rastr wystarczy. Jednak pamiętaj, w sytuacji wydruku, wektoryzacja twojego logo będzie konieczna.