Nowy Raport trendów logo 2023 r od Logolounge

Chcemy podzielić się z Wami fascynującymi trendami w projektowaniu logo na 2023 rok, które odkryliśmy dzięki raportowi Logolounge.  Dzięki analizie, wyczuciu, solidnej ocenie i 20-letniemu doświadczeniu w tworzeniu tego raportu Logolounge mogą wyróżnić najbardziej przełomowe trendy w projektach logo. "Nie namawiamy ludzi do wybrania tych stylów i bezrefleksyjnego podążania za nimi. Natomiast, jeżeli czujesz motywację, możesz właśnie teraz wprowadzić te nowe, rozwijające się tendencje do kolejnych etapów swojego projektu lub przenieść je na inny poziom" — BILL GARDNER Aby stworzyć ten raport, Logolounge wykonuje analizę prawdziwych prac grafików – w tym roku jest ich ponad 30 000 – oraz opracowuje prognozę trendów w projektowaniu logo.  Na początku starannie wybrano około 60-70 grup, a później usystematyzowano je na 15 najważniejszych trendów, które odkryjesz po przeczytaniu tego artykułu.

15 najnowszych trendów w projektowaniu logo w 2023 roku

01 | Logo Trend | Inspiracja naturą

Entuzjazm do wizerunku liści, pąków, ptaków zwiększył się nie tylko w branży kosmetycznej, medycznej, rekreacyjnej ale również w branży projektowania graficznego. Interpretacje kwiatów wahają się od łatwo rozpoznawalnych do niejasnych symboli zastępczych. Odznaki i herby, które kiedyś były przepełnione księżycami, sercami i gwiazdami teraz zostały zastąpione liśćmi, winoroślami i rozmaitymi kwiatami wszelkiego rodzaju. Niezależnie od tego, czy to logo zawiera kwiat jako główny element charakterystyczny, czy ten kwiat jest małym graczem w projekcie logo firmy, w tym zabiegu widać wyraźny wzrost estetyki designu, który wykracza poza stereotyp. Poniższe przykłady tego trendu to prawdziwe potwierdzenie, że trend ten jest naprawdę różnorodny.  Żaden przedstawionych znaków poniżej nie jest przeznaczony dla kwiaciarni. Ciekawe :)

text

02 | Logo Trend | Efekt płynnych kropli

Perfekcyjne logo przemawiają za doskonałością, ale jednak nie każda działalność opiera się na doskonałości. Tu wchodzi w grę rola zrelaksowanych i bardzo przystępnych znaków, które wyglądają tak luźno i wygodnie, jak istota, którą reprezentują. Trend “Bloblend”, który w tłumaczeniu na język polski oznacza “mieszanka kropli” charakteryzuje się inteligentnym i ciekawym połączeniem płynnych kształtów oraz żywych kolorów, przemyślaną symboliką, dobrymi proporcjami oraz wykorzystaniem przestrzeni negatywnej jako techniki w projektowaniu logo. Taki płynny, organiczny pozbawiony konstrukcji wygląd znaku może świadczyć o spontanicznym charakterze doświadczenia związanego z marką lub o elastyczności, której możesz się spodziewać. Ten trend najczęściej widnieje się w logo marek produktów naturalnych lub zorientowanych na wypoczynek, które chcą pokonać ścianę formalności. Powstało dużo unikalnych krojów pisma, które idealnie wpisują się w ten trend.

text

03 | Logo Trend | Iluzja optyczna - Zanikanie

Ten trend jest sprzeczny z intuicją, testuje silną wizję konsumenta lub przynajmniej rzuca jej wyzwanie. Trend “zanikanie” łączy abstrakcyjne znaki, zawierające ostre i zblurowane elementy, aby pomóc kontrastować ze sobą lub pokazać stopniowe przesunięcie w celu zademonstrowania przejrzystości. Było kilka wyjątkowych zastosowań tego efektu w niektórych aplikacjach, stronach internetowych, w których zanimowane elementy identyfikacji wizualnej pozwalają skupić się na opowiedzeniu historii, ponieważ są interaktywne przejścia, a grafiki ujawniają się w zwolnionym tempie. Na stronie Myers & Briggs jest przykład takiej animacji.

text

04 | Logo Trend | Zastosowanie perspektywy

Ciekawe układy, obrót, przekształcenia, punkt zbiegu, wygięcia, gra z typografią to są cechy trendu  z ang. “Foreshort” - projekty uwzględniające perspektywę . Dzięki takim modyfikacjom można przekształcić długi znak słowny w zwarty i łatwy w obsłudze symbol. Wszystkie te triki pomagają zademonstrować przestrzeń i czas lub cokolwiek innego, co istnieje na kontinuum... text

05 | Logo Trend | Symbol wzrostu w nowej formie

W tym roku istnieje trend, który odzwierciedla wzrost, ale prezentuje go w nowej formie. Projektanci podjęli się wyzwania, aby pokazać w projekcie wzrost, dążenie, rozwój, wrażenie ruchu za pomocą innych symboli graficznych nie związanych ze stereotypową strzałką. Projektanci skorzystali z okazji, aby nie tylko wskazać kierunek, ale jednocześnie pokazać szybkość realizacji. Trójkątne strzałki skierowane w górę są zbudowane z liniowych segmentów, które wskazują sekwencję pchnięć jako główny komunikat. Każda linia stanowi kronikę etapu procesu, który może odnosić się do sedna procedur Twojego klienta lub kroków podejmowanych przez niego w procesie doskonalenia.

text

06 | Logo Trend | Spirale w projektach logo

Projekty logo oparte na złotej spirali, proste w swojej formie, wywodzące się z boskiej formuły natury uczciwie reprezentują jeden z trendów logo 2023. Koncepcje tak złożone, jak sekwencjonowanie genomu Replay lub reprezentujące nieskończone źródła energii, takie jak wiatr, dla EDP są łatwe do osiągnięcia. Na pewno zdobędziesz punkty bonusowe od klienta, który może teraz wykorzystać spiralę Fibonacciego w swojej “elevator pitch” - czyli krótkiej prezentacji trwającej tylko 30 sekund :)

text

07 | Logo Trend | Sonics lub “dźwiękowe płótno/fali”

Biorąc pod uwagę rosnącą rolę dźwięku w marketingu, nie jest zaskoczeniem, że projektanci wprowadzają nowe sposoby reprezentacji dzwięku. Wiele biczujących fal sinusoidalnych w postaci cienkich linii jest w tym roku wszędzie, od logo po wspierające materiały reklamowe marki. Skalowalność nadal stanowi wyzwanie, ale wypełnienie strefy między liniami fal zapewnia wystarczającą powierzchnię, aby pokonać tę przeszkodę. Paski equalizer’a również są powszechne i chociaż nie są nowe, nadal pojawiają się w nowych iteracjach. To rzeczywistość, w której trzymamy się stereotypów, ponieważ konsumenci mogę się z tym utożsamić. Z pewnością świeża interpretacja wizualna jest już tylko o krok, ale jak to mówią, trudno sprawić, by niewidzialne stało się widoczne!

text

08 | Logo Trend | Wireform czyli kształt drutu w logo

Postęp jest często definiowany przez przesuwanie znanych granic i to praktycznie jest definicją ewolucji. Ten trend jest manifestacją naszego cyfrowego zestawu narzędzi i polega na tym, że projektanci chwytają i szarpią punkty ramek na całkowicie przyziemnych rozwiązaniach, aby rozszerzyć je do nowych wymiarów. Np. Encodia, firma zajmująca się przetwarzaniem DNA na nowo, wzięła zarys wielkiej litery E i przesunęła lewą granicę o dwa znaczniki w prawo. Presto! Zupełnie nowe spojrzenie na podstawowe informacje. Ten trend został nazwany WireForms, ponieważ większość tych znaków jest wykonana w estetyce monolinii, co pozwala im nabrać jakości wymiarowej, gdy linie graniczne są przeciągane względem siebie. Ten crossover jest znakiem rozpoznawczym tego trendu i przekształca pełny kształt w serię kształtów słabo związanych tam, gdzie zbiegają się linie.

text

09 | Logo Trend | BallCaps albo czapki z daszkiem

Radość z estetyki monolinii polega na jej ciągłej ewolucji, która odkrywa się na nowo z dużą szybkością. W przypadku tego trendu zauważysz, że każda z tych linii została zakończona kulistą końcówką. W przypadku tych znaków bulwiaste końcówki wydają się bardziej służyć do zamknięcia. Jeszcze inna grupa wykorzystuje bardziej oszczędną linię i zakrywa tylko jeden koniec, nadając wygląd smugi kondensacyjnej lub ogona podążającego za kropką, aby wskazać kierunek i ruch. 

text

10 | Logo Trend | Wypełnione nazwy “NameFills”

Kolejnym trendem jest "Namefills", który cechuje się ciekawym układem typograficznym. Typografia w tym przypadku współgra z kształtem w różnorodnych konfiguracjach. Niektóre projekty jak “Spirit of Karma”, przyjmują prostą ilustrację jako naczynie do serwowania liter. Ani część typograficzna, ani symbol nieskończoności nie tworzą mocnego znaku jeśli je rozdzielić, ale ich połączenie działa świetnie.

text

11 | Logo Trend | Elastyczna typografia  

Wyrażanie poprzez symbolizm czcionki stało się bardziej krytyczne, a projektanci zaczęli rozciągać litery, aby to udowodnić. Może to być nic innego jak przedłużenie znaczącej litery lub bardziej niekonwencjonalne wstawki rozciągniętej litery. Takie modyfikacje mogą być dosyć skromne lub znaczące przeróbki litery w stylu: “HEJ, jestem tu,  zauważ MNIE!”

text

12 | Logo Trend | Typografia Neostencil

  Nowe spojrzenie na kroje pisma "Stencil". Kroje Stencil są XVII-wiecznym wynalazkiem, które były używane głównie do malowania pasaży liturgicznych wewnątrz domów modlitwy. Cechami tego fontu są:

  • wygląd, jak by był zrobiony za pomocą szablonu/trafaretu
  • przerwa/puste miejsce w kszałcie każdej litery, pozostawione dyskretnie 

Projekty w stylu "neostencil" mają swobodę w kwestii tego, gdzie i dlaczego występują przerwy w kształtach liter. Stare zasady zostały porzucone i choć symbolika pozostaje, zmodyfikowane przerwy opowiadają nową historię i budują wizualną atrakcyjność.  text

13 | Logo Trend | Znak półAsterisk

Ikona asterisk, czyli gwiazdka nadal jest jednym z najbardziej zaufanych symboli w arsenale projektanta. Nie ma żadnych reguł, symbol asteriska powstaje w najróżniejszych konfiguracjach, kształtach. Mówiąc o cięciu - “półAsterisk”, projektanci słusznie zauważyli, że przecięcie gwiazdki na pół w najmniejszym stopniu nie zmniejsza jej magicznego działania. text

14 | Logo Trend |  Podwójna litera O

Koła, kule, globusy, planety, księżyce i wszelkie inne obiekty o kulistym charakterze są źródłem inspiracji dla grafików. Zastosowanie podwójnej litery "O" dotyczy relacji, nie tylko tych związanych z Ziemią i Księżycem. Chodzi tu o wszelkie rodzaje relacji - dobre, złe, symbiotyczne, magnetyczne, emocjonalne, miłosne, podwładne i nadrzędne. Każde logo w tej stylistyce skłania Cię do przemyślenia związku między większym i mniejszym kółkiem. Graficy projektują znaki na podstawie koła nie tylko ze względu na bogactwo symboliki, które zawierają, ale również ze względu na ich niezwykłe możliwości konceptualne. To są na tyle uniwersalne rozwiązanie, które nigdy nie sprawi, że konsument się skrzywi. 

text

15 | Logo Trend | Kształt krakersów Ritz

“Nigdy nie lekceważ wpływu kultury popularnej lub wysokiej jakości krakersa” Historia małego, okrągłego krakersa z siedmioma charakterystycznymi dziurkami sięga ponad sto lat wstecz. Wygodny rozmiar i kształt krakersa sprawiają, że konsument uśmiecha się. Karbowane brzegi mogą nam przypominać o pieczęci na zdobytym certyfikacie lub sugerować gwarancję lub działanie o oficjalnym charakterze. Ten wzór jest tak głęboko zakorzeniony w naszej pamięci, że sam widok częściowego łuku znajomej falbany wciąż wydaje się właściwy. Może to być techniczne, ale atrakcyjność tego trendu leży w jego dostępności.

text

Podsumowanie

Pamiętaj, "modny" i "trendy" (eng. “trendy” and “trends”) to nie to samo. Trendy to kierunki — sposoby, w jakie coś najprawdopodobniej pójdzie. Modny jest bardziej efemeryczny. Znany projektant Tom Geismar najlepiej to ujął, w tym zdaniu: „Nic nie traci zainteresowania tak szybko, jak coś nowatorskie” (eng”“Nothing dulls so quickly as the cutting edge.”)

Oryginalny tekst autorstwa Billa Gardnera.

Jeśli spodobał się Ci ten artykuł zapraszamy również do zapoznania się z raportem Logolounge za 2021 rok.