Możliwe, że w odniesieniu do logo słyszałeś nazwy takie jak „logo graficzne” lub „logo typograficzne”. Jednak każdy z omawianych typów można podzielić na kolejne podgrupy.

Temat logo typograficznego omówiliśmy dokładniej w jednym z poprzednich postów text, na najpopularniejszym z jego rodzaju, czyli logotypie.

LOGOTYP

Logotyp to zapis tekstowy nazwy firmy. Może występować wraz z sygnetem (znakiem graficznym) i razem z nim tworzyć spójne logo, ale nie musi. Często występuje oddzielnie jako pełnowartościowe logo marki. Jest to zabieg stosowany przede wszystkim przez branże modowe i technologiczne. Zapewnia on prosty i elegancką przekaz, jednak nieudolnie zrobiony logotyp może okazać się nieciekawy i zgubić się pośród logo innych marek.

text

MONOGRAM

Monogram lub inicjały w projektowaniu logo to kilka graficznie zestawionych ze sobą liter. Chociaż litery monogramu powinny być ozdobnie i oryginalnie zaprojektowane, to przede wszystkim, podczas projektowania, grafik musi zwrócić uwagę na ich czytelność. Inicjały wykorzystywane są przeważnie przez marki podpisujące się imieniem i nazwiskiem. Co więcej, logo monograficzne sprawdza się w globalnych markach lub firmach o długich lub trudnych do wypowiedzenia obcojęzycznych nazwach. Najczęściej używane jest przez domy mody i kancelarie prawnicze.

text

GLIF

Glif, w przeciwieństwie do monogramu, zawiera tylko jeden pisarski element. Może być to dowolny typograficzny kształt: litera, cyfra lub inny znak interpunkcyjny. Chociaż nie jest łatwo stworzyć unikalny i dobrze rozpoznawalny glif, to dobry pojedynczy znak może przynieść wiele korzyści na poziomie szybkiej komunikacji wizerunkowej. Glifami posługują się w większości przypadków uznane już marki i wykorzystują pojedyncze znaki do promowania swoich kanałów społecznościowych.

text