Psychologia kolorów

Poza tym, jak się czujemy, kolory wpływają na to, jak się zachowujemy i kategoryzujemy przedmioty w świecie. Stanowią ważny kontekst dla otaczających nas przedmiotów i pozwalają dostrzec, co jest ważne w chaosie bodźców wizualnych.

Jaki jest powód, dla którego w ogóle barwy budzą skojarzenia?

Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w biologii oraz w sposobie, w jaki nasz mózg postrzega barwy. Mówiąc najprościej, światło składa się z elementarnych cząstek energii zwanych fotonami. Ilekroć te cząsteczki wchodzą w interakcję z naszymi oczami, doświadczamy różnych kolorów, w zależności od długości fali i wielu innych czynników. Poniżej przedstawiamy najbardziej znane i najczęściej używane kolory oraz pozytywne skojarzenia jakie budzą poszczególne barwy, symbolikę, którą wywołują.

Czarny - to kolor mocy, tajemnicy, prestiżu, luksusu, ale również może budzić skojarzenia z żałobą, smutkiem oraz nieszczęściem. Ten kolor jest bardzo popularny dla marek modowych. Świetnie sprawdza się w firmach motoryzacyjnych, które używają go do promowania elegancji i wyrafinowania. text

Biały jest uosobieniem niewinności, życzliwości i pokory. Niektóre negatywne konotacje tego koloru są często związane z samotnością, izolacją i pustką. Biel przywodzi na myśl również szpital oraz sterylność, która tam panuje. Biel to również sukienka panny młodej która symbolizuje szczęście, łagodność, czystość serca i niewinność dzieciństwa. text

Czerwień jest kolorem, który przyciąga uwagę i wywołuje silne emocje. To kolor, który pobudza apetyt, dlatego jest często używany w branży gastronomicznej. Jest używany dla wywołania takich uczuć, jak siła, niebezpieczeństwo, namiętność oraz miłość. Czerwony również symbolizuje niebezpieczeństwo i ostrożność, dlatego koloru czerwonego używa się dla znaków “Stop” i sygnalizacji świetlnej, a także w innych znakach drogowych. Kolor ten może męczyć nam oczy i powodować wzrost ciśnienia we krwi, przyspiesza oddech i tętno. text

Kolor pomarańczowy jest kojarzony z radością, entuzjazmem i witalnością, ma pobudzać do działania. Ten kolor jest często używany w nowo powstających firmach, które chcą się wyróżnić, a także w krajach egzotycznych, gdzie słońce świeci najwięcej. Kolor żółty jest kojarzony z słońcem, optymizmem, radością i kreatywnością. Jednakże, może też wywoływać niepokój i lęk, szczególnie jeśli jest go za dużo, np. pokój pomalowany na żółto. Tę barwę często używa się do promowania towarów, ze względu na to, że ten kolor przyciąga uwagę klienta. Poprzez skojarzenie ze złotem może kojarzyć się z majątkiem.

text

Zielony jest kojarzony z naturą, zdrowiem, spokojem i harmonią. Często stosowany jest w branży związanej z ekologią, a także w medycynie jako kolor kojący. Kolor zielony ma pozytywny wpływ na psychikę człowieka, kojarzy się ze spokojem i równowagą. Zielony jest również nieodwołalnie kojarzony z pieniędzmi i bogactwem, ponieważ jest to kolor dolara.

text

Niebieski jest kojarzony z niebem, wodą i spokojem. Jest uważany za kolor relaksacyjny i uspokajający, często stosowany w pomieszczeniach, w których chcemy zrelaksować się i odprężyć. Barwa niebieska jest łączona również z funkcją informacyjną; drogowe znaki informacyjne lub komunikaty w aplikacjach oraz na stronach www. Ten kolor jest bardzo popularny wśród marek IT; można bezpiecznie założyć, że nawiązuje do stabilności technologii i braku emocji. Kilka popularnych przykładów wykorzystania odcieni niebieskiego w identyfikacji wizualnej firmy to Facebook, Twitter, Zoom i Telegram. Wykorzystanie koloru niebieskiego przez te firmy daje poczucie pewności i niezawodności. text

Fioletowe barwy są kojarzone z bogactwem, tajemniczością i ekstrawagancją. Często stosowany jest w reklamie luksusowych produktów. To również kolor kojarzony z kobiecością, twórczością i kreatywnością. Z mocy tego koloru korzystają takie marki, jak Milka, Play, Whiskas, Yahoo!, Claire's, FedEx, Instagram. text

Różowy wywołuje skojarzenia związane z romantyzmem, delikatnością i kobiecością. Często stosowany jest w branży związanej z modą i kosmetykami. Chociaż role płciowe są w XXI wieku nieustannie redefiniowane, większość ludzi kojarzy kolor różowy ze wszystkim, co dziewczęce i kobiece, w tym z miłością, życzliwością i romansem. Przykładowe znane marki: Hebe, Avon, Cosmopolitan text

Identyfikacja wizualna wpływa na to, w jaki sposób klienci będą postrzegać Twoją markę.

Dobór koloru to istotna kwestia. Dlatego podczas tworzenia wizerunku marki - projektowanie strony internetowej, opakowań itd. - ważne jest celowe używanie barw kolorystycznych. Aby dobrać odpowiednią paletę barw dla swojej marki musisz wiedzieć, kim jest twoja grupa docelowa, jaka jest osobowość marki, jaki jest rodzaj produktów lub usług. Gdy masz już na uwadze wymienione informacje, zastanów się, jakie barwy są odpowiednie dla określonych branż. Niektóre kolory pasują do określonych branż bardziej niż inne. Nie projektujemy identyfikacji wizualnej dla branży finansowej w jaskrawych pomarańczach i żółciach, ponieważ wiemy, że nie odzwierciedlają one powagi branży. Nietrafna kolorystyka w identyfikacji wizualnej może sprawić nie tylko utratę uwagi u odbiorcy, ale i zaufania, wpłynąć na decyzje zakupowe a tym samym zmniejszenie konwersji. Dlatego zrozumienie tematu psychologii kolorów, skojarzeń, jakie wzbudzają poszczególne kolory, zasad użycia kolorów w marketingu może pomóc w kreowaniu odpowiedniego wizerunku marki, podkreślić jej profesjonalizm i wspomóc wszelkie kampanie.

Jeśli zaciekawił Cię ten artykuł, zapraszamy do zapoznania się z kolejnym artykułem o tym jak łączyć kolory w projektowaniu graficznym