Niektóre loga z branży gastronomicznej, do których dziś jesteśmy przyzwyczajeni, nie mają prawie nic wspólnego z tym, jak były prezentowane po raz pierwszy. Na przykład pierwsze logo McDonald’s przedstawiało wizerunek mrugającego kucharza o imieniu Speedee. W tym artykule zobaczysz, jak na przestrzeni czasu ewoluowały loga 5 największych firm z branży gastronomicznej.

1. Burger King

Po 20 latach, 6 stycznia 2021 roku, sieć fast foodów Burger King zmieniła swoje logo. Jednak zamiast odświeżenia, jest powrót do przeszłości. Nowy znak jest interpretacją klasycznego logo używanego w latach 1969-1999. Zgodnie z artykułem Insider największą zmianą jest nowy kształt i proporcje poszczególnych elementów tak, aby przypominały słynny Whopper burger. Wzbudzenie nostalgii u klientów nowym logo oraz całą identyfikacją wizualną jest techniką marketingową, z której wiele marek zaczęło korzystać podczas pandemii. Nostalgia w marketingu to taktyka kojarzenia Twojej firmy z czymś, co klienci już znają i z czym mają pozytywne wspomnienia. text

2. McDonald’s

Pierwsze logo McDonalds, maskotka Speedee, miała symbolizować szybką obsługę - Speedee Service System, którą wprowadzili Richard i Maurice McDonald. Kultowe złote łuki zastąpiły wizerunek Speedee po raz pierwszy w 1961 roku. Siedem lat później logo McDonald's zaczęło jeszcze bardziej przypominać swoją obecną formę. Późniejsze zmiany nie były już takie drastyczne - do dziś logo McDonald’s to minimalistyczna litera M złożona z dwóch łuków w żółtym kolorze - żadnych konturów oraz napisów - nowoczesny znak rozpoznawalny na całym świecie. Zaledwie kilka tygodni po tym, jak konkurent Burger King wprowadził nową tożsamość marki, która szybko stała się hitem, McDonald's robi to samo - nowy wizerunek opakowań w stylu estetyczny minimalizm. System opakowań oparty na przemyślanych, kolorowych ilustracjach każdego elementu menu.

text

3. Starbucks

Kiedy Starbucks po raz pierwszy został otwarty w 1971 roku, marka szczyciła się zupełnie innym logo niż to, które wszyscy znamy dzisiaj. Znak zawierał szczegółowy rysunek syreny na czarnym tle. Morski motyw w logo nie jest przypadkowy, do USA kiedyś kawę dostarczano statkami, które miały na dziobie rzeźby mitycznych stworów z ogonami. Sama nazwa pochodzi z powieści Moby Dick, w której “Starbuck” to pierwszy oficer statku Pequod. Kultową wersję logo stworzono w 1980 roku. Został zmieniony wizerunek syrenki - uproszczony czytelny znak otoczony samym “Starbucks coffee”, dodano zielony kolor. W 2011 roku z logo zniknął otaczający syrenę okrąg oraz napis. Do dziś logo zawiera tylko znak graficzny - symbol dwuogonowej syreny o zielonym kolorze.

text

4. Pizza Hut

Pizza Hut to jedna z najbardziej dominujących restauracji, a jej logo można zobaczyć na całym świecie. Ich pierwsze logo pojawiło się w 1955 roku i przedstawia maskotkę Pete'a, trzymającego słowa „Pizza” i „Hut”. Dopiero w 1968 roku Pizza Hut zaczęła używać bardziej uproszczonego logo ze słynnym czerwonym dachem. Pizza Hut następnie wprowadziła szereg różnych zmian projektowych, zanim wylądowała na swoim obecnym projekcie, którego zaczęli używać w 2014 roku. text

5. Magnum

Pierwszy logotyp Magnum składał się z konturów wielkich szeryfowych liter (bez wypełnienia), z pierwszym i ostatnim M większym niż pozostałe litery. To logo, na którym opierały się wszystkie pozostałe do 2014 roku. Z okazji 25-lecia firmy Magnum, logo zostało odświeżone. Logo opierało się na złotej literze „M”, umieszczonej pośrodku brązowego koła, z mniejszym napisem Magnum, pod literą M. W tym roku nowe logo dla króla lodów Magnum stworzyła brytyjska agencja Sunhouse. Według agencji nowe pozycjonowanie marki brzmi jako „wyzwolona siła przyjemności”. Zmienione logo występuje jako negatyw w złotym okręgu, złoty stempel. Jeśli chodzi o nowe projekty opakowań, to są one w rzeczywistości o wiele bardziej zabawne, niż sugerowałaby elegancja logo. text

Podsumowanie

Trendy w projektowaniu logo dla branży gastronomicznej, które zauważyliśmy:

  • Priorytet czytelności. Marki zmierzają w kierunku wyraźniejszych, odważniejszych i łatwiejszych do odczytania czcionek w logo, dobrze widocznych na ekranie komórek.
  • Vintage. Powrót do przeszłości z bardziej minimalistycznym i nowoczesnym podejściem.
  • Porzucenie kręgu. Wiele marek uwalnia swoje logo, upuszczając okrągłe kształty, które kiedyś trzymały wszystko razem.