W tym artykule dowiesz sié jak zmieniły się loga marek modowych zaczynając od 2012 roku. Czym te zmiany są spowodowane? Jakie są możliwe przyczyny przejęcia trendu czcionek bezszeryfowych?

Yves Saint Laurent

W 2012 roku firmę opuścił Stefano Pilati, a na czele marki stanął Hedi Slimane. Ostatnio zmiana dyrektora kreatywnego marki często wiąże się z rebrandingiem, zmianą logo, a czasami nawet nazwy, jak w tym wypadku. Hedi Slimane zdecydował się usunąć z logo nazwisko założyciela marki Yves. Nowe logo zostało oparte na znaku jednego z butików - Saint Laurent Rive Gauche, gdzie sprzedawano linię ready-to-wear. Zmieniono też typografię na prostszą - z lat 60, wraz z nią logo straciło swoją indywidualność. Opiniom, głównie negatywnym, nie było końca, powstała nawet firma What About Yves, produkująca koszulki z napisem „Ain’t Laurent Without Yves”, co tak zirytowało paryski dom mody, że sprawa trafiła do sądu. Ostatecznie zakończyła się ugodą, a wspomniane koszulki to dziś unikaty.

text

Loewe

Ta hiszpańska marka wielokrotnie zmieniała swoje logo. Kolejna zmiana nastąpiła na 168 urodziny marki. Najnowsza wersja została opracowana przez studio M/M Paris. Nowe logo powstało na podstawie krojów pisma znanego niemieckiego projektanta krojów Bertholda Wolpa. Odświeżone logo zarazem klasyczne i nowoczesne, kompozycja którego się nie zmieniła, to nadal litera L zwrócona w różnych kierunkach, jednak w nowej wersji lżejsza i znaczne prostsza dzięki zastosowaniu cieńszej linii o takiej samej grubości. text

Balenciaga

W 2017 roku szef marki, Demna Gvasalia, zdecydował się na zmianę logo: czcionka stała się węższa, dodano szary kolor. Ta czcionka została zainspirowana znakami ostrzegawczymi w paryskiej komunikacji miejskiej. Jeśli nie wchodzisz w szczegóły, to praktycznie nic się nie zmieniło - logo stało się nieco bardziej zwarte i wyraźniejsze. text

Burberry

W marcu 2018 roku dyrektorem kreatywnym Burberry został Ricardo Tisci, który zdecydował się jeszcze przed prezentacją nowej kolekcji na zmianę logo brytyjskiego domu mody i stworzenie nowego firmowego printu. Krój pisma stracił swoje szeryfy, stał się bardziej lakoniczny. Autorem projektu jest grafik Peter Saville - twórca nowego bezszeryfowego logo Calvin Clein.

Odświeżone logo dzięki swojej zwartości i prostocie znacznie lepiej czyta się w każdym, nawet najmniejszym formacie. Wraz z logo, dom mody zmienił swoją charakterystyczną kratę na monogram w postaci splecionych łacińskich liter T i B na cześć założyciela marki, Thomasa Burberry. text

Aldo

Nowe logo i strategię marketingową Aldo opracował zespół innej znanej marki Collins. Takie zmiany miały pomóc Aldo stać się bardziej rozpoznawalną marką. Główną zmianą jest grubość czcionki dzięki czemu logotyp jest wyraźniejszy, przykuwa uwagę. text zdj.: źródło

Celine

O zmianie logo Celine również oglośili na swoim Instagramie. Logo to nie odzwierciedla jednak nowego kierunku marki, a wręcz przeciwnie, nawiązuje do dawnych tradycji lat 60-tych. W tym samym celu usunięto “accent aigu” nad literą „e” i zmniejszono odległość między literami. To uprościło i zrównoważyło proporcje logo.

text

text

Desigual

Od 2015 roku marka rozpoczęła transformację, a w 2019 roku wprowadziła nowe logo, które jest odzwierciedleniem nazwy Desigual. Po co? Wyrazić swoją indywidualność i odświeżyć publiczność z młodzieżą w wieku 25-35 lat. Ten sam cel realizuje hasło firmy – „Yes to life”.

Świetny przykład, który pokazuje, że odważną, buntowniczą filozofię można nawet odzwierciedlić w logo – marka zrezygnowała od odwróconej jednej litery „S” i odwróciła całe logo. text zdj.: źródło

Podsumowanie

Podsumowując za te ostatnie kilka lat można było zauważyć, że w branży modowej bezszeryfowe czcionki są… w modzie. Różne marki - zarówno mainstreamowe jak i świat wysokiej mody stopniowo usuwały szeryfy ze swoich logo, idąc w stronę minimalizmu, nowoczesnej estetyki. Prostsze, bardziej zwarte, bardziej czytelne – jeśli ktoś odświeżył swoje logo, to najprawdopodobniej nowa wersja spełni dokładnie te trzy kryteria. Główna zasada, aby logo było czytelne, zwłaszcza na komórce, bardziej uniwersalne w użyciu, wszystkie dodatkowe elementy całkowicie zanikają lub stają częścią patternów (wzorów).

Czy to dobrze, czy źle?

Ma to zarówno zalety, jak i wady. Do zalet należy zaliczyć uniwersalność odświeżonych projektów logo – łatwe w wykorzystaniu, sprawdza się w dowolnym formacie. Wady - utrata indywidualności, ale można to zrekompensować innymi elementami identyfikacji wizualnej. Należy pamiętać, że logo nie istnieje osobno, a współgra z kolorami firmowymi, czcionką, rozwiązaniami kompozycyjnymi, stylem zdjęć - systemem identyfikacji wizualnej marki. Dlatego ważne jest jak marka wygląda w całości.